Folkpartiet

Ullenhag (fp) i interpellation till Göran Persson: Infria löftena från Förintelsekonferensen

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 11:21 CEST

Pressmeddelande från folkpartiet liberalerna riksdagen 2006-04-12

- I slutdeklarationen från Förintelsekonferensen i Stockholm år 2000 lovade de deltagande staterna att "vidta alla nödvändiga åtgärder för att underlätta öppnandet av arkiv för att säkerställa att alla dokument som har samband med Förintelsen görs tillgängliga för forskare”. Trots att det var Göran Persson som stod värd för konferensen har Sverige ännu inte infriat löftet. Nu är det dags att se till att öppna arkiven så att forskare kan gå till botten med det svenska agerandet under kriget.

Det säger Erik Ullenhag, riksdags- och partiledningsledamot (fp) i samband med att han på onsdagen väcker en interpellation till statsministern.

- Initiativen från Göran Persson med Förintelsekonferensen och projektet Levande Historia var lovvärda. Men samtidigt har den senaste tidens forskningsresultat visat att vi inte klarat att göra upp med vårt eget medlöperi med nazismen. Ett första steg är att låta forskare söka kunskap och därför måste arkiven öppnas.

- Vi är vana vid att Göran Persson trendkänsligt ägnar politiskt intresse åt en fråga ett par månader åt gången. Men frågan om Sveriges agerande under kriget är alltför viktig för att statsministern ska tillåtas smita från löftet han gav under Förintelsekonferensen, avslutar Ullenhag (fp).

Interpellationen bifogas.

Erik Ullenhag, riksdags- och partiledningsledamot (fp),
0708-13 67 18 / erik.ullenhag@riksdagen.se

Yoav Bartal, presskontakt för Erik Ullenhag,