Folkpartiet

Ullenhag (fp): Regeringen bär ansvaret för Nadinas utvisning

Pressmeddelande   •  Jul 04, 2003 15:41 CEST

- Fallet Nadina är ännu ett i raden av exempel på en alltför restriktiv svensk flyktingpolitik, som inte tillräckligt svarar upp mot rimliga krav på medmänsklighet och humanitet.
Det säger Erik Ullenhag, flyktingpolitisk talesman (fp), med anledning av att Utlänningsnämnden på fredagen beslutat att Migrationsverkets beslut om avvisning av Nadina ska gälla.
- Folkpartiet har länge drivit krav på att utlänningslagstiftningen ses över, så att begreppet humanitära skäl vidgas, och att hänsyn tas till barnets bästa inte bara på papperet utan även när det verkligen gäller. Med de förslag till ändringar folkpartiet vill göra skulle Nadina få stanna i Sverige.

- Det är viktigt att rätt person ställs vid skampålen. Det är inte i första hand Utlänningsnämndens fel att Nadina utvisas. Ansvaret för den inhumana politiken vilar på Göran Persson, Jan O Karlsson och den övriga regeringen, säger Erik Ullenhag (fp).

Erik Ullenhag, Riksdagsledamot (fp)

Niki Westerberg, Pressekreterare (fp)
070 - 937 15 25 niki.westerberg@riksdagen.se

Bild på Erik Ullenhag för fri publicering finns här: http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ledamot/ErikUllenhag.htm