Folkpartiet

Ullenhag och Rojas (fp): Gömda flyktingar nekas akut vård!

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 13:18 CEST

- Under inga omständigheter får människor med livshotande
sjukdomstillstånd nekas vård i Sverige. Vi får heller inte villkora behandlig för vissa människor genom att kräva förskottsbetalning. Att ett inkassobolag nu tjänar pengar på att driva in gömda flyktingars vårdräkningar är djupt oetiskt. Den här hetsjakten på människor som redan
flytt svåra omständigheter är omänsklig.

Det säger Erik Ullenhag, vårdtalesman (fp), och Mauricio Rojas, flyktingpolitisk talesman (fp), med anledning av Faktums avslöjande att gömda flyktingar nekas vård i Sverige även om det handlar om livshotande sjukdomar.

- När det handlar om livsuppehållande vård har vi en skyldighet att erbjuda detta. Att villkora akut sjukvårdsbehandling genom att kräva förskottsbetalning är höjden av inhumanitet. Nu har regeringens hårdföra
asylpolitik även resulterat i en vidrig industri där skrupelfria människor skor sig på samhällets mest utsatta individer, säger Rojas (fp)

- Ylva Johanssons lösning är att gömda flyktingar helt enkelt borde söka asyl för att bli berättigade till vård. Men sanningen är ju att det lever tusentals människor som sökt asyl och fått avslag. Om de skulle följa Ylva Johanssons uppmaning att ta kontakt med Migrationsverket skulle de kastas ut ur landet, säger Ullenhag (fp).

Erik Ullenhag, vårdtalesman (fp),
0708 ? 13 67 18 / erik.ullenhag@riksdagen.se

Mauricio Rojas, flyktingpolitisk talesman (fp)
0702-42 01 33 / mauricio.rojas@riksdagen.se