Be Green Umeå

Umeå mottar pris som svensk vinnare i Cykelkampen

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2014 11:32 CEST

För Umeåcyklisternas stora engagemang i Cykelkampen får Umeå priset som svensk vinnare av den europeiska tävlingen. Under fredagen överlämnar Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling priset till staden.

-  Umeå är en bra stad att cykla i och det är med glädje jag delar ut priset till en av Sveriges bästa cykelstäder, säger Klas Elm.

I år deltog Umeå för första gången och redan nu cyklade man in på en 6:e plats, bäst av alla deltagande svenska städer. En procent av Umeås befolkning har ställt upp och cyklat för Umeå. Med 1143 medlemmar i laget cyklade Umeåborna totalt 75 999,77 km. Om dessa resor istället skulle ha gjorts med bil, skulle utsläppen av koldioxid kunna beräknas till ungefär 15 400 kg.

-  Vi är djupt imponerade över deltagarnas insats. Detta är ytterligare ett bevis på att Umeå ligger i framkant som cykelstad, säger Emma Ödling, projektledare Be Green Umeå

The European Cycling Challenge – eller Cykelkampen som vi kallar den – är en årligen återkommande tävling där städer i Europa utmanar varandra om vem som kan cykla längst. Cykelkampen går ut på att den stad som cyklar flest mil vinner.

Under hela maj månad har cyklister från 32 olika städer registrerat sina cykelsträckor och bland de lag som hamnade i toppen finns Umeå.

På fredag den 27 juni delar Svensk cyklings ordförande Klas Elm ut priset till Hans Lindberg, Gymnasienämndens ordförande.

Pressen inbjuds att delta.

Plats: Stadshusets Entré.

Tid: 13:30

För mer information, kontakta:
Johan Sandström, projektsamordnare, Be Green Umeå

070-254 45 78 johan.sandstrom@umea.se