Mediahem Norden AB

Umeåbaserade företaget Mediahem får besök från Taiwan

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2011 19:27 CET

I mars månad kommer en Taiwanesisk representant från en av Mediahems största leverantörer Everspring, på besök i Vännäsby. Detta för att visa produktnyheter och tillsammans med Mediahem utveckla och hitta nya produkter och användningsområden inom det ”intelligenta hemmet” och hemautomation.

Det känns otroligt spännande och hedrande att en tillverkare från Taiwan kommer ända till Umeå och Vännäsby för att visa produktnyheter och tillsammans med oss utveckla och ta fram nya funktioner inom hemautomation, säger Mediahems VD Inge Stokka.

Mediahem är ett företag som huvudsakligen arbetar med hemautomation för hushåll och mindre företag. Tekniken tillåter exempelvis hushållet att via en internetuppkopplad mobiltelefon eller dator övervaka och styra olika elektroniska apparater i hemmet, till exempel belysning, strykjärn, kaffebryggare, datorer, tv-apparater, radiatorer och fläktar.

Med detta system tillåts även hushållet att exempelvis kontrollera och påverka sin elkonsumtion genom att effektivt förhindra att apparater med stand-by funktioner i onödan förbrukar el, att belysning lyser i onödan eller genom att sänka värmen nattetid eller permanent i rum som inte används regelbundet.

Möjligheten finns även att komplettera styrsystemet med ett inbrottslarm med kamerafunktion där en komplett montering ger husägaren en reducerad självrisk av hemförsäkringen i händelse av inbrott.

Systemet är trådlöst och man kan enkelt montera det själv.

För mer information se www.mediahem.se eller kontakta Inge Stokka på tel 0935-15 00 00.

Mediahem – Connecting Life

Mediahem är ett teknikföretag som i första hand arbetar med hemautomation och det digitala hemmet. Vi erbjuder våra kunder, förrutom traditionella IT-tjänster, flexibla lösningar för att styra och övervaka hem, kontor och kommersiella fastigheter via en uppkopplad dator eller mobiltelefon vart än de befinner sig.

Vi för en konstant omvärldsbevakning för att alltid kunna erbjuda kvalitativa tjänster och produkter som ligger i teknikens absoluta framkant.

Tekniker som Z-Wave och Zigbee ligger oss varmt om hjärtat varför en stor del av vår verksamhet ligger kring produkter som stöder dessa tekniker.

Vår övertygelse är att den trådlösa tekniken kommer utvecklas och tillämpas så mycket att den inte bara kommer att utgöra grunden i våra hemmanätverk, utan även i offentliga miljöer, kontor och vårdinrättningar.

Mediahem - Connecting Life