Stressa Ner

Umgås över ogräs

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2016 19:00 CEST

Krönika: Umgås över ogräs

I maj är det säsong för två av våra allra nyttigaste medicinalväxter: nässlor och maskrosor. Om du bara känner dem som ogräs är det dags att tänka om, för de innehåller så mycket nyttigt!

Nässla innehåller mängder av mineraler och vitaminer som stärker och vitaliserar kroppen. Nässla förebygger gall- och njursten, motverkar blodbrist (järnbrist), skyddar mot förkylning, magsår, hjärtinfarkt och stroke samt verkar förebyggande mot vissa typer av cancer. Nässlor ger snabb återhämtning efter träning, de stimulerar sexuell lust (genom att öka genomblödningen i kroppens minsta blodkärl, kapillärerna) och omega 3-fettsyrorna är med och förbättrar minnet. Som om inte det vore nog kan lektinet i nässlans rötter motverka godartad prostataförstoring och minska svettningar i samband med klimakteriebesvär.

Maskros är magens ört – den fungerar mot matsmältningsbesvär genom att stimulera matsmältningsvätskorna, underlättar matsmältningen och stärker magsäcken. Maskros ökar produktionen av galla som i sin tur stärker leverns reningsförmåga. I roten finns inulin, ett prebiotika som matar de goda tarmbakterierna, vilket stärker immunförsvaret. Maskros är urindrivande utan att ge kaliumbrist. Alla delar på maskrosen går att äta: blad, blommor, knoppar (testa att woka dem), stjälk och rötter.

Gör plockandet av örter till en trevlig utflykt med en vän. Om du har en relation som ”gått i stå” eller känns spänd är det perfekt att göra något tillsammans, då hamnar fokus på det ni ska göra och samtalet flyter lättare. Kanske kan ni hitta tillbaka till en gammal god relation över ogräsplockandet?

Mer om örter, deras nytt och hur du bygger upp ett husapotek kan du läsa i vår bok Örtte & huskurer som precis kommit ut i sin andra upplaga. Boken finns att beställa i bokhandeln eller på www.robild.se

Varma hälsningar

Eva Robild och Mette Bohlin

PS. Några få platser kvar på Mettes sommaryoga veckan efter midsommar och yoga med vandring sista veckan i juli. Mejla mette_bohlin@telia.comför mer info och bokning.

Stressa Ner består av naturläkare Mette Bohlin och frilansjournalist/författare Eva Robild.

Stressa Ner-krönikorna ges ut en gång i månaden och distribueras via MyNewsdesk. Mette och Eva har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer. De har även gett ut en avspännings-CD och fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln och via www.robild.se