Rabén & Sjögren

Under en sommar förändras allt, men inte som Agnes tänkt sig

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 13:56 CEST

Läsålder: 12-15 år

Första recensionsdag: 20 juni

Ann-Helén Laestadius är tillbaka med en ny bok om ung kärlek och jakten på identitet. Det är sommar och Agnes ska åka på konfirmationsläger. Förväntningarna är höga men blir det verkligen som hon tänkt sig?

Ett drygt år har gått och Agnes liv är upp och ner. Henrik har gjort slut utan att förklara varför och hon sörjer och undrar om han har träffat en ny tjej. Resorna från Solna till Soppero blir ångestfyllda eftersom hon både vill och inte vill träffa honom.

Agnes har äntligen börjat läsa samiska i skolan och möter den galet snygga Jåke. Samtidigt får hon ett brev om att hon kommit in på det samiska konfirmationslägret i Nikkaluokta, utanför Kiruna. Lägret är årets stora händelse för unga samer i hela Sápmi - man förväntas bli kär och hitta nya vänner. Och konfan förändrar också allt för Agnes, men inte alls på det sätt hon hade trott att det skulle göra.

Ann-Helén Laestadius är en mästare på att skildra ung kärlek och jakten på identitet. Hon är en av två samiska författare som skriver om samiska ungdomar. Ingen annan är som du är tredje boken om sametjejen Agnes från Solna. De tidigare, Sms från Soppero och Hej vacker, hyllades av så väl media som läsare.

Om Ann-Helén Laestadius tidigare böcker:

"Problemet med identiteten är allmängiltigt och många med dubbla kulturella identiteter kan känna igen sig i boken."

Svenska Dagbladet

"En helgjuten fullträff på alla sätt!"

Amnesty Press

Ann-Helén Laestadius är same från Kiruna, men sedan tolv år tillbaka bor hon i Stockholm. Hon debuterade 2007 med den rosade Sms från Soppero (Podium).

Laestadius har arbetat som journalist sedan 1990. Numera frilansar hon och föreläser om sina böcker, samer, språk och identitet.

Sms från Soppero och Hej vacker ska bli film och kommer på bio inom de närmaste åren.

För mer information, kontakta PR-ansvarig Karin Rowland: karin.rowland@norstedts.se.

För recensionsexemplar, kontakta PR- och marknadskoordinator Emilia Holmqvist: emilia.holmqvist@norstedts.se

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och merchandise.

Rabén & Sjögren ingår i Norstedts Förlagsgrupp, som även ger ut skönlitteratur, fackböcker och referensverk.