Sorundanet Nynäshamns kommunparti

Undersökning för att förbättra tillgängligheten till vård i Nynäshamns kommun

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2017 11:14 CET

Västerby 2017-01-18: Sorundanet Nynäshamns kommunparti, ett parti verksamt i Nynäshams kommun, genomför en undersökning med syfte att förbättra tillgängligheten till vård i Nynäshamns kommun. Många är listade utanför kommunen vilket påverkar landstingets resursfördelning och innebär sämre tillgänglighet till vård. Partiet frågar nu invånarna varför man inte är listad på en vårdcentral i kommunen och vad som skulle kunna få fler att välja någon av vårdcentralerna i kommunen.

Undersökningen vänder sig till alla invånare i Nynäshamns kommun. Det är bara 19 000 av vår kommuns nästan 28 000 invånare som är listade på en vårdcentral i kommunen. Detta påverkar landstingets resursfördelning vilket leder till en sämre tillgänglighet till vård säger Lena Dafgård, partiledare och ledamot i Kommunfullmäktige.

Vi är intresserade av att ta reda på vad det beror på att så många inte är listade i kommunen och vad som skulle kunna få fler att lista sig på en vårdcentral i vår kommun, fortsätter Lena Dafgård.

Undersökningen består av 2-5 enkla frågor beroende på hur man svarar och tar 1-2 minuter att besvara. Vi kommer presentera resultatet veckovis på vår hemsida. Resultatet kommer vi att använda för att försöka förbättra tillgängligheten till vård i vår kommun. Undersökningen finns på vår hemsida www.sorundanet.se och pågår fram till den sista februari i år avslutar Lena Dafgård.

Vi finns i Nynäshamns kommunfullmäktige sedan 2006, har en humanistisk grundsyn och värnar demokratin. Vi vill med kunskap och långsiktighet förändra hela vår kommun till den attraktiva platsen där alla vill växa upp, leva och bli gamla