IntenseQ Internet Marketing

Undersökning om vilka som skapade mest engagemang på Facebook under år 2015

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2016 13:25 CET

Med bevaknings och analysverktyget Smampion, inom sociala medier har vi genomfört en undersökning för vilka svenska Facebooksidor som skapade mest engagemang under det föregående året, 2015.

Vad är engagemang?

Engagemang på Facebook är när någon användare (följare) interagera med en sida någon gång under en sjudagarsperiod. En interaktion mellan användaren och sidan är exempelvis vanligen när användaren: skapar en kommentar, delar ett inlägg, gillar ett inlägg, skapar ett inlägg på sidan, gillar sidan, checkar in på sidan och taggar sidan i ett inlägg/foto m.m. Engagemanget vi presenterar nedan är alltså ett snitt för hur många användare som varje vecka under år 2015 som har skapat en interaktion med sidan. Smampion använder sig av Facebooks värde "Pratar om detta" för att mäta en sidas engagemang.

Resultatet

Varje dag har vi analyserat över 7500 svenska Facebooksidor under året 2015 och bland annat vilket engagemang sidorna har skapat. Med svenska sidor menar vi, sidor som publicerar inlägg på svenska och vart största andel användare kommer från Sverige. Nedan presenterar vi vilka svenska företag och sidor som har lyckats bäst med detta under förra året.

# Sida Följare Engagemang/vecka
1 Nyheter24 225 129 293 369
2 Expressen 237 112 179 471
3 Aftonblandet 222 994 138 642
4 Newsner 251 584 100 681
5 Sportbladet 164 434 99 561
6 TV4 282 813 75 966
7 SportExpressen 179 406 71 662
8 Metro Sverige 101 441 61 115
9 Universal Music Sweden 193 802 59 836
10 Djurens rätt 294 975 56 195

För att läsa hela undersökningen och kommentarer så finns den att tillgå här: De var bäst på att skapa engagemang på Facebook 2015

Kommentarer

"I undersökningen ser vi tydligt att det är nyhetsrelaterad information, underhållning och tidningar som dominerat svenskarnas intresse och engagemang under året 2015 på Facebook. Två Facebooksidor är det som sticker ut i listan, Universal Music Sweden och Djurens rätt. Det kanske talar för att musik och djurs rättigheter ligger även nära svenska folkets intresse och engagemang. Bäst på att skapa engagemang varje vecka har Nyheter24 varit. Med ett otroligt imponerande engagemang varje vecka som sträcker sig över antalet följare sidan själv har." - säger Carl Joel Määttä på Smampion.

Henrik Eriksson, Chefredaktör på Nyheter24 kommenterar deras prestation "Vi vet vad våra läsare vill ha och när de vill ha det. Vi är inte rädda för att testa nya saker och det känns därför oerhört roligt att få ett kvitto på att det vi gör är rätt och att folk gillar oss."

Det är ingen slump att Nyheter24 har engagerat mest under år 2015, Henrik kommenterar vidare kring deras strategi att: "Vi har en väldigt tydlig och framgångsrik strategi för hur vi ska engagera på Facebook. Den förfinas och analyseras hela tiden i och med att man måste följa vad som prioriteras i Facebooks algoritm för newsfeeden."

Varför topplistan domineras av nyhetsrelaterade Facebooksidor tror sig Henrik ha en förklaring om att "Facebook testar sig fram och förbättrar newsfeeden hela tiden så att användarupplevelsen blir så relevant som möjligt. Nyhetssajter är nästan alltid relevanta och därför väldigt lätta att gilla. Samtidigt ser distributionen av nyheter helt annorlunda i dag jämfört med bara några år sedan. Faceboook har lyckats skapat ett beteende där man går till appen för att veta vad som händer just nu samtidigt som man alltid får något nytt eller roligt. Precis som på en nyhetssajt."

"Nyheter är alltid ett aktuellt ämne som berör människor. Vi vill debattera och vi vill ha informationen om vad som händer just nu i vår omvärld. Därför tror jag precis som Henrik att Facebook styr nyhetsflödet efter vad användarna vill ha. Att skapa engagemang görs enklast med innehåll som berör människor. På Facebook är det väldigt enkelt att uttrycka sina åsikter." - säger Carl Joel som kommentar till Henriks uttalande.

Vill du veta mer? Kontakta då:

Smampion och tjänstens grundare, Carl Joel Määttä på Tel: 08 - 519 700 30 eller mail: carljoel@smampion.se
Smampion tillhandahålls av IntenseQ Internet Marketing
.

Kort om Smampion

Smampion är en analysprodukt som mäter företag och organisationers övergripande närvaro och prestation på sociala medier. Varje dag analyserar vi över 10.000 svenska företags sidor på Facebook, Twitter samt Instagram och därmed ser vi hela tiden vad som fungerar just nu. Vår målsättning är att leverera statistik, insikter och information som hjälper företag och organisationer att lyckas med närvaron på sociala medier.