Intel Security

Undvik farliga appar – McAfees fem bästa tips

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2011 10:55 CET

Sunt förnuft skyddar användaren till viss del, men ett kompletterande skydd är viktigt.

STOCKHOLM, 15 november 2011 – Det amerikanska datorsäkerhetsföretaget McAfee har på senare tid sett en påtaglig ökning av skadlig kod riktat mot mobila enheter och delar med sig av sina fyra bästa tips för att skydda sig mot skadlig kod i smartphones och surfplattor.

Fem enkla steg till ett säkrare mobilt liv

1. Var medveten om riskerna! Bara för att man inte känner någon som drabbats ännu betyder det inte att det är säkert. Mobila hot är på stark frammarsch.
  2. Installera antivirusprogram före andra appar på en ny telefon
  3. Kolla apparna och de som har utvecklat dem noga – det är säkrare att installera appar som har ett stort antal användare, eller som rekommenderas av exempelvis en vän eller kollega
  4. Ur en säkerhetssynpunkt är det bäst att ladda ner appar från officiella marknadsplatser, till exempel Android Market. Ett sätt för just Android-användare att undvika att ladda ner från andra ställen är att välja bort ”Okända källor”-valet i Program-menyn. Om valet inte finns med på listan innebär det att mobiloperatören redan har valt bort det som default.
  5. När man installerar en app kommer en lista med funktioner på den mobila enheten som appen vill ha tillgång till, exempelvis push-notiser, platstjänster eller telefonboken. Om denna lista ser konstig ut bör appen inte installeras. Till exempel bör en alarmklocka inte behöva tillgång till telefonboken eller kunna skicka data.

Analysföretaget Gartner beräknar att 17,7 miljarder appar kommer ha laddats ner under 2011, och 2012 förväntas användare köpa appar för 100 miljarder kronor.

– Användare bör vara försiktiga med vad de laddar ner, säger Lawrence Pingree, analytiker på Gartner. Programvara som skyddar mot skadlig kod kommer hjälpa användare skydda sina mobila enheter.

McAfee Mobile Security kombinerar kraftfulla funktioner för att motverka informationsstöld och skadlig kod. Det finns tillgängligt för smartphones och surfplattor med Android, samt Blackberry- och Symbian-telefoner. McAfee har nyligen även släppt mjukvaran McAfee App Alert, en app som skyddar användarens integritet genom att visa information om samtliga appar på deras Android-enhet. App Alert analyserar varje app för att visa användaren hur de hämtar, lagrar och sänder data. McAfee App Alert (betaversion) finns tillgänglig kostnadsfritt på Android Market.

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com