Newsfactory Media Group

Undvik farorna när du annonserar på Facebook

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 10:13 CET

Det finns ett allt större intresse hos många företag att synas på sociala mötesplatser på nätet. Platser som Facebook, Twitter med flera kan rätt utnyttjat vara en effektiv kommunikationsväg och tillföra många starka värden. Det finns dock faror och fallgropar att se upp med.

Marknadsföring i sociala medier förtjänar sin plats i mediemixen för många företag och det är en snabbt växande kanal. Det kan vara på sin plats att i detta sammanhang utfärda en varning, inte för mediet i sig, utan för vissa konsekvenser som det kan leda till.

För den som vet hur man bär sig åt är det inga svårigheter. Du kan selektera en rad olika parametrar och du kan även välja hur du vill betala din annons, dvs. per visning eller per klick.

Som oberoende konsulter inom sökmotormarknadsföring och synlighet på Internet i stort har det via ett flertal kunder kommit till vår kännedom att återförsäljare av annonsering på Facebook tar oskäligt betalt och använder sig av dolda avgifter. Det föreligger ingen transparens vilket kan medföra att att din investering i själva verket blir en dyrköpt kampanj.

Vid köp via återförsäljare bör därför försiktighet iakttas samt ifrågasättande och kritiskt granskande vara regel. Samma tendenser som fanns och delvis fortfarande finns kring seo-branschen och bland företag som erbjuder sökmotoroptimering kan skådas. Där det finns okunskap frodas lycksökare som försöker skörda och tjäna pengar på just denna okunskap.

Searchfactorys råd till dem som har för avsikt att synas i sociala medier och t ex annonsera på Facebook är bland annat:

• Nöj dig inte med första bästa förslag
  • Ta in fler offerter
  • Kräv att allt redovisas
  • Godta inget annat än full öppenhet och transparens
  • Läs på i ämnet
  • Nyttja de kontakter du har och utbyt erfarenheter

Är man okunnig är man tyvärr ett lätt byte. För en sak är säker. Det är ett medium som är här för att stanna. Platserna är olika och kommer förändras, över tid och beroende på målgrupp, men mediet kommer bestå.

Om Searchfactory:

Searchfactory är en webbyrå med expertkompetens inom synlighet på nätet, oavsett om det gäller synlighet i sökmotorerna eller på sociala mötesplatser. SearchFactory bedriver webbutveckling med hjälp av Drupal och har en unik tjänst inom förmedling av sökmotormarknadsföring.

Kontakt: Patrik Öhman, tfn: 08-505 738 70 patrik.ohman@searchfactory.se