Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF

UNF: Äntligen minskar Alkoläsken

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2007 15:00 CET

Systembolagets januaristatistik visar att Svenskarna har minskat sin konsumtion av cider och blanddrycker med 8,2 procent, jämfört med samma period förra året. Det är ett trendbrott mot de tidigare försäljningsökningarna som skett månad efter månad och år efter år. Robert Damberg, förbundsordförande i Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) tycker att det är en positiv förändring, men anser ändå att riksdagen måste skynda på förslaget om tilläggsskatt på ungdomsinriktade alkoholprodukter. På tisdag planeras riksdagens skatteutskott behandla förslaget.

– Cider och blanddrycker är ett koncept för alkoholindustrin att fånga ungdomar och det finns stor risk för överkonsumtion. Med den söta smaken och likheten med vanlig läsk leder till att unga tror sig kunna dricka många flaskor utan risk, säger Robert Damberg.

Sedan blanddryckerna, eller alkoläsk som den också kallas, introducerades på den svenska marknaden 1996 har den mest konsumerats av ungdomar och under fjolåret ökade försäljningen av varugruppen cider och blanddrycker med 7 %. Under de senaste tio åren har försäljningen ökat med 63 %. Därför föreslog den förra regeringen en tilläggsskatt på alkoläsk om sex kronor per liter. UNF är positiva till initiativet, men tycker inte att sex kronor per liter är tillräckligt.

– En tilläggsskatt är en bra idé, men sex kronor är för lite. I Tyskland införde man en skatt på 26 kronor och det fick tydlig effekt. En tredjedel av ungdomarna mellan 12 och 17 år slutade dricka alkohol över huvud taget. Men det bästa vore att helt förbjuda den ungdomsinriktade spriten, säger Robert Damberg.

UNF vill även se över utformningen och marknadsföringen av alkoläsk.
– Sprit är inte godis och ska inte smaka godis. Det är inte okej att marknadsföra alkohol till ungdomar. Alkoläsken är ännu ett av alkoholindustrins fula knep för att få människor att dricka så mycket som möjligt så tidigt som möjligt, säger Robert Damberg.

Systembolagets försäljningsstatistik finns tillgänglig i sin helhet här: http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/963D1CE8-5A8F-4A47-8970-265A2A0F0042/0/20070209.pdf

http://www.unf.se/pressbilder finns bilder för fri publicering (foto: Mikael Hansson).

För mer information:
Robert Damberg, förbundsordförande
Telefon: 0702-75 52 25

David Persson, drogpolitisk sekreterare
Telefon: 0733-72 62 65

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en helnykter livsstil. UNF har över 6 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.