Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF

UNF: Dagens EU-dom framgång för alkoholpolitiken

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 13:24 CET

Du måste själv transportera hem din alkohol från ett annat EU-land för att smita undan svensk alkoholskatt. Det förkunnade EG-domstolen i en dom idag. – Det var en väntad dom, den ger ytterligare stöd åt vår svenska hållning att även i fortsättningen förbjuda Internethandel med alkohol, säger en nöjd Robert Damberg, förbundsordförande i Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF).

Dagens dom från EG-domstolen i det så kallade Joustrafallet slås det fast att för att slippa betala alkoholskatt i hemlandet måste man själv transportera sina varor över gränsen från inköpslandet. Detta innebär att även om Internethandel skulle tillåtas i Sverige ska svensk punktskatt betalas av köparen. Idag är Internethandel förbjudet i Sverige då Systembolaget av folkhälsoskäl har monopol på detaljhandel med alkohol,

– Detta visar tydligt att EU är på rätt väg med sin alkoholpolitik. Men vi är inte helt nöjda i denna fråga innan EG-domstolen även slår fast att Sverige inte behöver tillåta Internethandel med alkohol. Men till stor del är den frågan död i och med denna dom, Internethandlare skulle ju ändå få betala svensk alkoholskatt, säger Robert Damberg.

– Skulle Internethandel tillåtas i Sverige ser vi det som ett stort hot mot ungas alkoholkonsumtion och den framgångsrika svenska alkoholpolitiken. Upprätthållandet av ålderskontrollen skulle vara oerhört svår, säger Robert Damberg.

För mer information:
Robert Damberg, förbundsordförande
Telefon: 0702-75 52 25

David Persson, drogpolitisk sekreterare
Telefon: 0733-72 62 65

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en helnykter livsstil. UNF har över 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.