Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF

UNF rasar mot Rosengrendomen

Pressmeddelande  •  2007-06-05 11:07 CEST

EG-domstolen meddelar nu på förmiddagen att Sveriges förbud av internethandel med alkohol strider mot EG-rätten. Man går därmed rakt emot förhandsbeskedet som generaladvokaten tidigare gett. Ett besked som förvånar Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF.

– Jag är både förvånad och förbannad. Sverige har ju ändrat sina importmöjligheter via Systembolaget för att tillmötesgå kraven från EU. Men jag tror inte att det spelar någon egentlig roll för alkoholkonsumtionen, eftersom varorna fortfarande ska beskattas i konsumtionslandet, säger Robert Damberg, förbundsordförande för UNF

Enligt ett tidigare utslag från EG-domstolen så är alkohol befriat från landets punktskatt endast när man själv forslar flaskorna över gränsen. I den så kallade Joustra-domen i november förra året slog EG-domstolen fast att en holländsk vinklubb som beställt vin från Frankrike och låtit en transportfirma frakta hem det inte var befriade från den holländska punktskatten, eftersom de inte själva forslat varorna över gränsen.

I det här fallet har domstolen beslutat att fallet ska dömas under artikel 28 och inte artikel 31 som generaladvokaten föreslog i sitt förhandsuttalande. Eftersom det finns hinder för enskilda att köpa enstaka flaskor via Systembolaget så strider detta mot bestämmelsen av fri rörlighet av varor. Domstolen bedömer därför att förbudet därför är oproportionerligt och inte är skäligt för att skydda ungdomar från alkoholens skadliga effekter.

– Frihandel innebär inte per automatik frihet. Rosengren är säkert glad, men frågan är hur kul det är för dem som kommer att få ta smällen av ännu mer alkohol i Sverige. Alkohol är ingen vanlig handelsvara, och det är jättekonstigt att inte EG-domstolen fattar det, säger Damberg.

UNF är oroliga för att det här utslaget från EU-domstolen ska öppna ännu en port för ungdomar att enkelt få tag på alkohol. Ålderskontrollen på Internetsajterna är undermålig, och ungdomar är dessutom den grupp som flitigast använder nätet för inköp.

– Räcker det inte med att det langas sprit av vuxna, säljs folköl till fjortisar i var och varannan livsmedelsbutik och bjuds på vin hemma av föräldrar som inte vet bättre? Ungdomar behöver fler schyssta drogfria mötesplatser, inte en spritkran till, avslutar Damberg.

För mer information:

Robert Damberg, förbundsordförande

Telefon: 0702-75 52 25

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en helnykter livsstil. UNF har över 6 000 medlemmar fördelat på 120 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.

Ämnen:

Juridik