Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF

UNF: Vansinne att sänka alkoholskatten, kommer drabba unga!

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2007 10:04 CET

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet diskuterar riksdagens skatteutskott en sänkning av öl- och vinskatten. Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) är starkt kritiska och menar att det är unga som främst kommer att drabbas vid en eventuell skattesänkning och ställer sig frågande varför man ska sänka skatten när ölförsäljningen på Systembolaget är högre än någonsin.

- Vi vet att billigare alkohol leder till ökad konsumtion. Dessutom vet vi hur illa det har gått för Finland när de sänkte skatten. Där är alkoholrelaterade hjärnskador den vanligaste dödsorsaken nu och samtliga partier vill höja skatten, säger Robert Damberg, förbundsordförande, UNF.

Skattedebatten kommer när införseln från utlandet minskar. Under perioden januari-september 2006 minskade införseln med 20 % jämfört med samma period året innan. Dessutom ökar Systembolagets försäljning. De senaste tio åren har den totala försäljningen gått upp med 41 %. Ölförsäljningen har ökat med 82 % och vinförsäljningen med 50 %. Men även under fjolåret kunde vi se en ökning med 5 % för vin och 9 % för öl.

- Den här diskussionen kommer väldigt ologiskt. Inga tillgängliga fakta talar för en skattesänkning utan det är bara att beklaga att alkoholindustrins långa smutsiga fingrar har nått in till skatteutskottets ledamöter och vi ungdomar har blivit ett slagträ i debatten, säger Robert Damberg.

Det finns alternativ till sänkt spritskatt. Minska till exempel införselkvoterna, inför en 24-timmarsregel så att man måste ha varit utomlands i ett dygn för att få föra in sin kvot och ge tull och polis ökade resurser.

- Ljuset i mörkret är ändå att vi för första gången på många, många år har en folkhälsominister som värnar folkhälsan. Vi är glada att Maria Larsson ser klarsynt på frågan och ger en skattesänkning tummen ner, säger Robert Damberg.

http://www.unf.se/pressbilder finns bilder för fri publicering (foto: Mikael Hansson).

För mer information:

Robert Damberg, förbundsordförande UNF

Telefon: 0702-75 52 25

David Persson, drogpolitisk sekreterare, UNF

Telefon: 0733-72 62 65

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en helnykter livsstil. UNF har över 6 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.