Tällberg Foundation

Ung fiolspelman från Rättvik spelar hem Tällberg-stipendiet

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 07:49 CEST

Tällberg Foundations spelmansstipendium går i år till fiolspelmannen Annika Maathz. Juryn imponerades av hennes entusiasm för musiken och förankring i folkmusiktraditionen.

– Annika Maathz är en utmärkt representant för Dalarnas folkmusiker och unga spelmän, säger Pontus Selderman, som själv belönades med stipendiet 1994 och är ordförande i Dalarnas Spelmansförbund, vars styrelse utser vinnaren.

Tällberg Foundation-stipendiet som nu är inne på sitt 26:e år, premierar unga talangfulla folkmusiker från Dalarna. Vinnaren får ett stipendium som avser en resa till USA och möjligheten att spela tillsammans med svensk-amerikanska spelmän.

– När Pontus Selderman ringde kunde jag knappast fatta att jag fått samma stipendium som Alexander Olsson. Att få Tällbergs stipendium är en stor ära och jag ser fram emot att lära känna spelmän i USA och knyta nya kontakter, säger en glad Annika Maathz.

Under sin uppväxt spelade Maathz i ”Rättviks Lilla Spelmanslag” och hon har drillats i skalor och musikteori på Malungs folkhögskola. Allra helst lär hon sig dock "direkt från fingrarna" av en duktig spelman i ett dalakök. Numera läser hon till läkare Linköping och jammar med spelmansbandet "Strängar och Rör" mellan studierna. Men hon saknar Siljantrakten och vill bosätta sig i där som färdig läkare - och som riksspelman.

Prisceremonin äger rum den 15 juni i samband med den Gästabudsmiddag som avrundar årets Tällberg Forum – en återkommande mötesplats för ledare, innovatörer, forskare och kulturutövare från värdens alla hörn. Forumet anordnas av Tällberg Foundation och årets tema är globaliseringen och hur den påverkar vår värld – på gott och på ont.

– Spelmansmusiken är en ständig följeslagare till Tällberg Foundation, säger Bo Ekman, grundare av Tällberg Foundation. I musikens kreativitet ligger också tidens förnyelse.

För intervjuer kontaka Annika Maathz på: annikamaa@gmail.com.

För medieackreditering till Tällberg Forum 2013, vänligen registrera dig härhttp://www.webforum.com/form/tallberg/form.asp?sid=937632415

För information om Tällberg Forum, 13-15 juni, kontakta Charlotta Åsell, presschef, på 0707-45 66 06 eller press@tallbergfoundation.org.

Om Tällberg Foundation

Stiftelsen Tällberg Foundation är en obunden internationell icke vinstdrivande organisation som stödjer beslutsfattare att navigera i lokala och globala utmaningar. Under fler än 30 år har stiftelsen byggt upp en metod och process för förändring av perspektiv, förhållningssätt och arbetsmetoder för att angripa vår tids utmaningar. Stiftelsen erbjuder workshops, lärprogram, analyser och rådgivning. Tällberg Foundations mest kända aktivitet är det stora årliga Tällberg Forum till vilken ledare från hela världen kommer. Stiftelsen är baserad i Stockholm och i Tällberg i Dalarna.

Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer. För mer information se www.tallbergfoundation.org och Tällberg Foundation contributors.

Följ Tällberg Foundation på Twitter

Tällberg Foundation på Facebook