Ung Företagsamhet Skåne

Ung Företagsamhet Skåne anordnar en stor tävlingsdag den 23 mars för UF-företagare för kval till SM i Ung Företagsamhet Stockholm.

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2018 14:53 CET

Stor tävlingsdag den 23 mars för Skånska UF-företagare för kval till SM i Ung Företagsamhet.

Under tre dagar, 7-9 mars, anordnades den stora regionala UF-mässan ”Entreprenörskap på riktigt” på Emporia i Malmö med över 400 utställande UF-företag och det blev en stor succé.

Den regionala UF-mässan är också ett tillfälle för Skånes UF-företag att tävla mot
varandra, där vinnarna får möjlighet att representera Skåne på SM i UF-företagande på Stockholmsmässan i maj 2018.
UF-företagen tävlar i kategorierna Årets vara, Årets tjänst, Årets hantverkare, Årets logotyp, Årets webbplats, Årets Innovation, Årets samhällsentreprenör, Årets Hållbara samt den individuella kategorin Årets säljare. Därtill utses även Årets monter, Årets UF-skola och Årets lärare bland Skånes aktiva UF-lärare.

Fredagen den 23 mars mellan 12.15–15.15 och på Quality Hotell View i Hyllie, (konferensvåningen), så bjuds alla de nominerade UF-företagen i respektive anmälda tävlingskategori in för att träffa olika jurygrupper från näringslivet. Då pitchar UF-företagen sin affärsidé och samtalar med juryn.

Efter dagen slut utser jurygrupperna de nominerade samt vinnarna i respektive tävlingskategori som sedan presenteras på en stor energifylld prisutdelning mellan kl. 17-19 på Quality Hotell. Där koras alla vinnarna under pompa och stått i de olika tävlingarna på en stor scen inför nästan 500 personer.

Vinnarna representerar sedan Ung Företagsamhet Skåne i Stockholm på SM i Ung Företagsamhet.

Ung Företagsamhet Skåne har varit verksamma i Skåne i över 30 år och de senaste åren har det varit stor utveckling. Idag erbjuds processutbildningen UF-företagande till alla program.

2017/2018

Antal elever som driver UF-företag i Skåne 3237 st.

Antal UF-företag i Skåne 970 st.

Antal aktiva UF lärare ca 189 st.

Gymnasieskolor som driver UF-företagande 80 st. av 125 st. i Skåne

Antal rådgivare från näringslivet 1000 st.

Antal jurypersoner 130 st.

Ung Företagsamhet Skåne är en ideell, partipolitiskt obunden förening vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Ung Företagsamhet har olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. Målet är att genom utbildningskonceptet UF-företagande ge ungdomar i gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag under handledning och med stödmaterial.