Socialdemokrater för tro och solidaritet

Ung Kristen Vänster arrangerar bibelstudier

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2010 13:14 CET

I helgen möttes Ung Kristen Vänster - Kristna Socialdemokraters Ungdomsnätverk - i Östersund för att diskutera årets verksamhet, där en rödgrön seger i riksdagsvalet är ett av de viktigaste målen. Bland annat beslutades om deltagande på festivalen Frizon och Almedalsveckan.

Vi vill visa för kristna, särskilt första- och andragångsväljare, att den dröm vi har om ett samhälle som genomsyras av Jesus kärleksbudskap kan uppnås mycket lättare med en rödgrön regering. Den omänsklighet vi ser i de nya sjukförsäkringsreglerna, de växande klyftorna, utförsäljningen av våra gemensamma tillgångar, den ökande vapenexporten och den minskade solidariteten med tredje världen vi sett med den borgerliga alliansregeringen är bara några exempel på sådant vi tycker att vi som kristna måste jobba emot, tillsammans, säger Victor Svedberg, ordförande för Ung Kristen Vänster.

Under helgen fastställdes även ramarna för en kurs i alternativa bibelstudier ska arrangeras i Stockholm den 1-3 juli. Kursen ska innehålla bland annat feministteologi, kontextuell teologi och befrielseteologi samt etik och icke-våld med vägledning i bibeln. Kursen riktar sig till kristna och andra intresserade mellan 18 och 35 år som liksom vi vill se en rödgrön valseger.

Under helgen träffade nätverket styrelsen för Kristna Studentrörelsen och Jacob Arvidsson, Göteborg (Redbergskyrkans missionsförsamling) valdes till kassör och adjungerad till nätverkets ledningsgrupp.

Ung Kristen Vänster är Kristna Socialdemokraters Ungdomsnätverk. Ung Kristen Vänster är en plattform för unga vars tro leder dem till vänster, unga som inte vill låta en intolerant kristen höger stå oemotsagd.