KulturUngdom

​Ung kultur från hela Västra Götaland möts i Alingsås den 14 maj

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2016 12:29 CEST

En scen. Ett galleri. 100 unga kreatörer och arrangörer från hela Västra Götaland. Kära vänner, hjärtligt välkomna till Alingsås den 14 maj!

Snart intar Ung Kultur Möts Regionfestival Arena Elva och Alströmergymnasiet i Alingsås för en färgsprakande festival med extra allt. Ett 100-tal unga scenartister, konstnärer och arrangörer deltar i festivalen. Det bjuds på ett fantastiskt utbud av konstuttryck, bland annat dans, poesi, måleri, rap, videoinstallation, foto, pop, skulptur, slöjd och teckning. Vernissagen börjar kl 17 och scenföreställningen drar igång 19.00.

Regionfestivalen föregås av 10 festivaler som arrangerats av totalt 13 kommuner i Västra Götaland under våren – Mellerud, Bengtsfors, Lerum, Ulricehamn, Ale/Kungälv/Lilla Edet, Skövde, Alingsås, Mölndal, Borås, Uddevalla och Grästorp. Från dessa har deltagare inom olika konstområden skickats vidare för att representera kommunen på Regionfestivalen.

Vi räknar med full hus så kom i tid. Insläppet öppnar strax innan kl. 17. Vi ses!

UKM Regionfestival 2016 | Lördag 14 maj, kl 17.00 | Arena Elva, Rektorsgatan 11 i Alingsås

Bakom Ung Kultur Möts Västra Götaland står KulturUngdom, som tillsammans med värdkommunen Alingsås och en regional arrangörsgrupp med unga från bland annat Skövde, Ale, Tjörn, Lilla Edet och Alingsås arrangerar 2016-års Regionfestival. Detta är en upptakt inför UKM Riksfestival 2016 som även den tar plats i Alingsås. Den 19-22 juni samlas ca 300 deltagare från hela Sverige för fyra dagar och tre nätter fyllda av kreativitet och spännanden möten.

Mer info: www.kulturungdom.se/ukm.

Kontakt:
Malin Bodin
KulturUngdom, Regional samordnare Ung Kultur Möts Västra Götaland
malin@kulturungdom.se, Mobil: 0737-329177, Kontor: 031-848880

KulturUngdom är en ideell förening med tusentals medlemmar i hela Västra Götaland.Vårt uppdrag är att tillsammans med unga människor strategiskt utveckla kulturlivet i regionens 49 kommuner. För detta får vi medel av bland annat Västra Götalands kulturnämnd.Vår styrelse består av kulturengagerade människor, de flesta under 30 år och alla som jobbar hos oss dagligen är verksamma inom olika kulturområden.