Johanson Design AB

Ung kvinna chef för Johanson Designs möbelproduktion

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 15:00 CET

Ung kvinna chef för Johanson Designs möbelproduktion

Hon började på företaget för tio år sedan som ekonomiassistent. Därefter har hon jobbat som marknadsassistent, receptionist, ordermottagare, transportbokare och inköpare. Sedan den 1 juli är hon produktionschef på möbeltillverkaren Johanson Design. Caroline Qvist, 31, är en kvinna som har skinn på näsan och som vågar ta plats.

Under sina tio år har Caroline fått gedigen erfarenhet av hur ett möbelföretag fungerar. Hon har lärt sig genom att göra, och tillskansat sig nya kunskaper uppgift för uppgift. Nu senast ansvarade hon för inköp av material till möbelproduktionen, alltifrån stommar och stativ, till ytbehandling och tyger. Ett uppdrag som hon har nytta av i sin nya roll som produktionschef.
– Mitt jobb går ut på två saker: stötta personal så de gör ett bra jobb och planera produktionsflödet så att allt fungerar smidigt, säger Caroline.

Tillsammans med arbetsledarna på de sex avdelningarna i produktionen (stomtillverkning, tillskärning, sömnad, tapetsering, montering och packning), planerar hon vad som ska hinnas med på en dag. Hennes raka, öppna ledarstil går hem hos personalen.
– Caroline är rättfram och bra att jobba med: öppen för idéer och samtidigt pådrivande. Hon ser till att allt fungerar och tar direkt tag i problem som behöver lösas, säger Morgan Johansson, arbetsledare för tapetseraravdelningen.

Caroline är också länken mellan produktion, administration och ledningen. De två ägarna, Dan och Paul Johanson, hyser stort förtroende för Caroline.
– Hennes stora engagemang och goda förmåga att leda gör att hon verkligen får med sig personalen, säger Paul Johanson. Dan håller med och tillägger:
– Hon är duktig på att prioritera rätt saker och delegera utan att detaljstyra. Hon pushar på och vågar dessutom ifrågasätta oss, vilket vi ser som en stor tillgång, säger Dan.
– Jag är inte rädd för att säga ifrån. Det är viktigt att vara rak och ärlig, säger Caroline.

Genuint skandinaviskt möbelhantverk med en global kundkrets

Johanson Design är ett av Sveriges mest expansiva möbelföretag. Det ägs av bröderna Dan och Paul Johanson som genom en satsning på erkända designers, en konsekvent skandinavisk formlinje och gediget möbelhantverk nått en bred internationell kundkrets.

Johanson Design startades 1953 och har sedan dess haft det genuina möbelhantverket som en plattform för verksamheten. Sedan Paul och Dan Johanson tog över familjeföretaget i början av nittiotalet byggde man vidare med att skapa en egen stil. Det är den som idag är så starkt förknippad med varumärket Johanson Design världen över.

– Vi hade insett att nyckeln till framgång låg i att kombinera hantverkskunnandet med en medveten satsning på högkvalitativ design, säger Paul Johanson.

Det startade med designern Leo Thafvelin som hörde av sig till företaget med en stol han gjort som examensarbete. Bröderna Johanson kände direkt att den symboliserade den form de var ute efter. Efter anpassning till produktionen lanserades den 1996 som pallen Snaps.

Därefter har flera erkända designers som Simon Pengelly, Mattias Ljunggren, Alexander Lervik, Anders Hjelm och Johan Lindstén knutits till företagets produktutveckling. Hela tiden har de gnuggats med de yrkeskunniga medarbetarna vilket i slutändan resulterat i alla de möbler som gett Johanson Design dess profil.

– De omdömen vi fått och som då blivit till vad vårt varumärke står för är enkelhet och minimalistiskt men grafiskt uttryckfullt och skandinaviskt med rena linjer, säger Dan Johanson. Johanson Design viker inte heller från honnörsord som genomgående högklassiga materialval, kvalitet och leveranssäkerhet.

Målgruppen för Johanson Design är bred och återfinns världen över. Praktiskt taget allt köps genom arkitekter och inredare. Det handlar främst om offentliga miljöer med högt ställda kvalitetskrav som kontor, butiker, lobbyer, hotell, restauranger och kryssningsfartyg. Skandinavien och Storbritannien är främsta marknader följda av Benelux, Frankrike, Tyskland och Italien samt en mindre andel till USA.