Riksförbundet Unga Musikanter

Ung kvinnlig trombonist på Jubileumskonsert i Stockholm

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 09:00 CEST

Den 4 oktober hålls ett viktigt musikaliskt konvent då RUM - Riksförbundet Unga Musikanter - skall staka ut vägen mot framtiden. Alla distrikt i landet är inbjudna.

I samband med detta konvent hålls en konsert kl 19.30 på Nybrokajen 11 där unga lovande musiker kommer att medverka i egenskap av framgångsrika tävlande i RUM-festivalen i Örebro tidigare i år. Amelia Hjortenhammar från Ronneby deltog i tävlingen och är nu inbjuden att spela i Stora Salen på den anrika gamla Musikaliska Akademien som numera drivs av Rikskonserter som Nybrokajen 11.

Tidigare i år höll RUM en stor Jubileumskonsert på Stockholms Konserthus med undernamnet "Unga Musiker spelar för Framtiden". RUM ser det som en stor och viktig uppgift att värna den klassiska musiken och att skapa ett intresse bland ungdomar för denna genre och framför allt för de instrument som idag väldigt få ungdomar spelar - nämligen flertalet blåsinstrument. Detta jobbar man intensivt med och för detta har man också fått pengar från Kulturrådet.

På konserten kommer även STIM-gitarren att delas ut till RUM.

Fri entré för allmänheten.

www.rum.se