Orionteatern AB

Dream Business - Ungt Nordisk Plattform

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2013 14:00 CET

Nu samlas unga från hela Norden i ett möte kring Dream business - ett konstnärligt forskningsprojekt och en teaterföreställning mitt i debatten - som väckt starka reaktioner hos både press och publik. Föreningen för Nyskriven Dramatik presenterar Ung Nordisk plattform på Orionteatern 8-10 november. Medverkar gör Betty Nansen Theatre C:ntact i Köpenhamn, Nordisk institutt for scene og studio i Oslo, Teaterhögskolan i Helsingfors samt Unga Dream business.

Regissör Michaela Granit, dramatiker Kerstin Perski och producent Hanna Melanton-Appelfeldt har sedan 2009 utvecklat Dream business-ett tvåårigt nordiskt konstnärligt forskningsprojekt som undersöker människohandel i vår tid genom pjäsen ”Dream business”, ungdomsprojektet ”Drömmar för en mänskligare värld” och seminarieserien ”Människohandelns många ansikten.” Runt projektet har ungdomars egna alster vuxit fram i Sverige, Norge och Danmark med filmprojekt, skrivarverkstad, teater samt en webbsida.

Ung nordisk plattform är kulminationen på den del av projektet Dream business där vi har ordnat workshops kring tematiken i pjäsen med ungdomar i de nordiska länderna, konstnärligt team, skådespelare, inbjudna från ideella organisationer samt myndighetsaktörer. Under tre dagar på Orionteatern möts 10 ungdomar från Sverige som medverkat i arbetsgrupper kring teaterns processer samt skapat egna alster i ett collage om sexhandel, vilsenhet, människovärde och motstånd, 20 ungdomar och pedagoger från Nordisk Institutt for scene og studio i Norge som arbetat fram en egen föreställning kring temat människovärde och om att vinna eller förlora i konkurrensen om att få uppfylla sin dröm, 12 ungdomar och pedagoger från Teaterhögskolan i Helsingfors samt människor med egna erfarenheter av människohandel från Betty Nansen Theatret, C:ntact i Danmark i en föreställning om skapandet av tillit som en grundförutsättning för att ta sig ur en utsatt situation.

Deltagarna möts i workshops kring tematiken i pjäsen Dream Business och samtal kring varandras egna alster, tankar och uttryck. Kom och ta del av sceniska uttryck, texter och filmer. Möt det konstnärliga teamet och skådespelarna och se föreställningen Dream Business som handlar om handeln med kroppar, själar och drömmar i vår tid. Föreställningen har väckt stort intresse, inte minst p.g.a ämnets skrämmande aktualitet vilket vi dagligen påminns om i media.

På grund av publiktryck lägger vi in två extra föreställningar, 13 nov. kl 14 ( för bl.a Polishögskolan) samt 14 nov kl 19.

Medverkande föreställningen Dream Business: Linda Zilliacus, Felix Engström, Erik Bolin, Martin Aliaga, Annika Aapalahti*, Maija Arhola* Julia Lappalainen* och Jani Orbinski *  Text: Kerstin Perski
Regi: Michaela Granit Scenografi och Kostym: Karin Lind Ljuddesign: Jani Orbinski *
 Ljus: Raimo Nyman
Filmprojektion: Patrik Instedt och Michaela Granit  Drama/ teaterpedagog: Jeanette Roos
Sakkunnig: Ninna Mörner  Producent: Hanna Melanton Appelfeldt Produktion: Föreningen för nyskriven dramatik & Orionteatern *Praktikanter från Teaterhögskolan i Helsingfors

Orionteatern bedriver sin verksamhet i en stor f.d. mekanisk verkstad på Katarina Bangata 77 på Södermalm i Stockholm. Ett unikt teaterrum som med sina öppna ytor erbjuder en plats för konstnärliga experiment och samarbeten som ofta inte ryms på de traditionella teatrarna. Lars Rudolfsson är både grundare till teatern och konstnärlig ledare.