Ambea, Nytida och Vardaga

Ung Omsorg tilldelas årets Nycomedpris

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2011 06:55 CEST

Carema Cares samarbetspartner Ung Omsorg har tilldelats Nycomedpriset för sitt arbete med att få en mänskligare och varmare äldrevård. Nycomedpriset är en utmärkelse som instiftats av läkemedelsföretaget Nycomed för att lyfta fram just den typen av insatser som bidrar till en mänskligare, varmare och effektivare äldrevård.

– Vi är väldigt stolta och glada för äran att ta emot priset, säger Benjamin Kaintz, vd Ung Omsorg. Det känns kul att vi tillsammans med vår samarbetspartner Carema Care lyckas åstadkomma en förändring till det bättre inom äldreomsorgen. Vårt samarbete med Carema Care har möjliggjorts genom ett nytänk och en framåtanda som vi behöver mer av i Sverige och det känns fantastiskt att Ung Omsorg fått ett sådant fantastiskt mottagande.

Ung Omsorg har ett exklusivt nationellt avtal med Carema Care. Avtalet innebär att ungdomar från Ung Omsorg bidrar med extra social omsorg på lov och helger till Carema Cares äldreomsorg. Idag verkar Ung Omsorg på ett 50-tal av Carema Cares äldreboenden, en siffra som stadigt växer. Pilotprojekt har också inletts inom hemtjänsten, med möjlighet för hemtjänstkunder att komma till träffpunkter och ta del av samma upplägg.

– Vårt samarbete med Ung Omsorg är oerhört uppskattat av våra kunder, säger Daniel Stålbo, Marknads- och kommunikationschef Carema Care. Vi känner oss stolta över Ung Omsorg som fått detta pris, inte minst för att vi var pionjärer tillsammans med dem för att sjösätta deras idé inom vår organisation.

Årets prisceremoni ägde rum den 5 juli, på Furillen i Visby under Almedalsveckan. Tidigare pristagare har varit Åsa Moberg, författare, journalist och samhällsdebattör samt Lillemor Husberg, grundare av det antroposofiskt inriktade äldreboendet Vigs Ängar i Skåne.

Juryn bestod av:

• Peje Emilsson, ordförande i Magnora och grundare av Kreab
  • Thorbjörn Larsson, VD för Vårdalstiftelsen
  • Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega
  •  Åsa Moberg, författare och journalist
  • Ann-Chriztine Ericsson, VD för Nycomed

Juryns motivering:

Nycomedpriset 2011 har tilldelats Ung Omsorg, samt dess tre grundare, Benjamin Kainz, Oscar Lundin och Arvid Morin, för att de med entusiasm, engagemang och nytänkande ha bidragit till en äldreomsorg med mer av mänsklig kontakt och värme samt för att de ha gett drygt 2 000 unga en meningsfull och viktig kontakt med äldreomsorgen.

För mer information, vänligen kontakta:

Benjamin Kaintz, vd Ung Omsorg, tel. 0739-77 05 57, mejl benjamin@ungomsorg.se

Daniel Stålbo, marknads- och kommunikationschef Carema Care, tel. 0733-77 59 52, mejl daniel.stalbo@carema.se

Erika Wegener, PR-ansvarig Carema Care, tel. 0701-00 99 47, mejl erika.wegener@carema.se

Carema Care är ett av Sveriges ledande företag inom omsorg. Vi arbetar inom äldreomsorg, beroendevård, psykiatri, missbruk och omsorg om personer med funktionsnedsättning samt PUT-boenden och HVB-hem. Vi finns i hela Sverige med ca 13 500 anställda och 550 verksamheter.  Carema Care ingår i Ambea AB, tillsammans med systerföretagen Carema Sjukvård och Mehiläinen. För ytterligare information: www.caremacare.se