Ung Vänster

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 08:57 CEST

Ung Vänster
info@ungvanster.se

Under september månad drar Ung Vänsters kampanjturné igång. Förbundsordförande Ida Gabrielsson kommer tillsammans med flera förbundsstyrelseledamöter besöka skolor runt om i landet, med Ung Vänsters kampanj "Vem tjänar på sorteringsskolan?".

- Regeringens nya gymnasieskola innebära att alla som läser på yrkesprogram förlorar behörigheten att gå vidare till högre studier. Istället för att förbättra yrkesutbildningarna, vill man sänka kunskapsnivån och det leder förstås i förlängningen till en svagare ställning på arbetsmarknaden för eleverna, säger Ida Gabrielsson. Ung Vänsters turné kommer att besöka ett trettiotal orter över hela landet för att föra en dialog med unga på skolor om deras utbildning och framtidsmöjligheter.

- I debatten hävdar ofta skolminister Jan Björklund att kunskapssänkningen genomförs för de skoltrötta elevernas skull. Vi tänker fråga eleverna själva om det är matte- och engelskkurserna som är problemet, eller om det är något annat som behövs åtgärdas i skolan, fortsätter Ida Gabrielsson.

- I Ung Vänsters kampanj "Vem tjänar på sorteringsskolan?" lyfter vi fram det vi tror är skolans problem. Vi vill se en stopplag för privata skolor och att man istället för att sänka kunskapsnivån satsar ordentligt med pengar på att anställa fler lärare och annan personal. Det handlar om allas rätt till lika utbildning, avslutar Ida Gabrielsson.

För mer information, kontakta
Elisabeth Biström, pressekreterare för Ung Vänster: 070-203 82 04 Ida Gabrielsson, förbundsordförande för Ung Vänster: 0738-24 12 13