Digitaliseringskommissionen

Unga blir it-experter åt regeringen

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2013 10:33 CEST

Vi tror att barn och ungdomar är bra på internet. På vissa sätt är de kanske bättre än vuxna, i det att de inte har lika många och lika hårt inpräglade förutfattade meningar om hur saker kan och bör fungera. I en teknisk miljö där saker ändras hela tiden kan den utgångspunkten vara nog så viktig som erfarenhet och expertkunskaper kring specifika detaljer.

Därför utser Digitaliseringskommissionen i dag åtta kommissionärer, mellan 7 och 18 år, till vår expertgrupp Lilla kommissionen. De är födda och uppvuxna i det digitala och många av dem började använda nätet och it redan i förskoleåldern. De är därför unikt lämpade att vara våra framtidsexperter, för att hjälpa oss att försöka se och vrida på digitaliseringen med lite mindre skygglappar.

”Jag ser otroligt mycket fram emot att jobba med våra nya kommissionärer,” säger Digitaliseringskommissionens ordförande Jan Gulliksen, ”jag är väldigt nyfiken på allt som de kommer bidra med till vårt arbete.”

Kommissionen består av barn och ungdomar från hela landet, från Boden, Röbäck, Gotland, Skara, Jonsered, Nynäshamn, Sigtuna och Nacka och den ska verka under hela Digitaliseringskommissionens utredningsperiod, fram till slutet av 2015. Lilla Kommissionen kommer fungera som referensgrupp och rådgivare till Digitaliseringskommissionens ordförande och kansli.

Kommissionärerna är:

Elsa Rahm, åk 1, Svandammsskolan, Nynäshamn

Johannes Björkman, åk 2, Mårängsskolan, Boden

Ansgar Brenden Linna, åk 4, Eskelhem skola, Gotland

Emma Wiksfors, åk 5, Jonsereds skola, Partille

Juhán Niila Stålka, åk 8, Ekillaskolan, Sigtuna

Jenny Karlsson, åk 8, Linneaskolan, Röbäck

Armik Khosrovian, åk 1 (gymnasiet), Nacka Gymnasium, Nacka

Louise Andersson, åk 2 (gymnasiet), Katedralskolan, Skara

För mer information kontakta:
Isobel Hadley-Kamptz
Digitaliseringskommissionen