Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm-Uppsala

Unga hyllar rösträtten

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 09:46 CEST

Studieförbundet Vuxenskolan genomför under helgen fem stora arrangemang för att få unga förstagångsväljare att rösta i valet. Från scenen framförs Stockholms bästa hiphop mixat med lokala partiernas förortsvisioner. Vid tidigare val genomfördes liknande arrangemang av Studieförbundet Vuxenskolan som lockade många nya väljare.

Bland artisterna på scenerna runt om i Stockholm finns några av de största inom svensk hiphop, som Ison och Fille, Mohammed Ali, Panetoz, Carlito, Pato Pooh och Gorilli som tillsammans med ett stort antal lokala artister kommer att uppmana besökarna att använda sin röst, oavsett val av parti.

- Vi vill göra politiken tillgänglig för unga människor så att de förstår vikten av sin röst på söndag, säger projektledaren Joni Lindgren.

Studieförbundet Vuxenskolan samlar hundratals unga hiphop-musiker i sin verksamhet i Stockholms förorter där musikskapande, personlig utveckling och delaktighet i demokratin är grunden.

Besök gärna våra lokala aktiviteter

Alby centrum, den 17 sep, kl.18.00–22.00
Skogås torg, den 17 sep, kl. 18.00–22.00
Husby (i anslutning till Kista Loppet - spring och rösta) den 18 sep kl. 12.00–16.00
Haninge Ungdomenshus, 18 sep kl. 19.00–23.00
Hus1, Järfälla, 18 sep kl. 18.00-22.00

Joni Lindgren, projektledare, joni.lindgren@sv.se 076-09 05 300

Linus Olofsson, verksamhetschef, linus.olofsson@sv.se 070-88 30 100

Allt material på www.sv.se/stockholm-uppsala

SVs värld är fylld av studiecirklar och kulturaktiviteter av alla slag. Vi erbjuder mötesplatser där människor kan utvecklas, umgås, diskutera samhällsfrågor, skaffa nya impulser och inte minst få nya kunskaper.

Årligen deltar hundratusentals personer i SVs studiecirklar. Vi är också Sveriges största enskilda kulturarrangör med mängder av aktiviteter inom hantverk, konst, film och teater. Du kan alltid möta oss där du bor och lever ditt liv.