LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Unga i Västra Götaland rekordröstade

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 15:53 CET

En dramatisk ökning. Så kan man beskriva röstdeltagandet till Europaparlamentet tidigare i år bland Västra Götalands unga. I år röstade 41.2 procent, jämfört med 30.6 vid valet för fyra år sedan, visar siffror som SCB- Statistiska centralbyrån släppte i dag.

2004 röstade 30.6 procent bland Västra Götalands 18 till 24-åringar i valet till Europaparlamentet. Över hela landet var valdeltagandet bland unga lågt, och så ville vi inte att det skulle fortsätta. Så inför årets val till Europaparlamentet drog LSU- Sveriges ungdomsorganisationer igång kampanjen Rösta 7 Juni, med mål att få fler unga att engagera sig inför valet och att höja röstdeltagandet bland Sveriges unga. Kampanjen engagerade en mängd ungdomsorganisationer som på lokalt plan informerade och spred kunskap om valet. I Västra Götaland var bland annat Åmål en kommunpartner i sammarbetet och unga göteborgare från SACO Studentråd, Ung Pirat, Grön Ungdom och Rädda Barnens Ungdomsförbund utbildade sig till valambassadörer. SCB:s siffror visar att arbetet bar frukt: röstdeltagandet bland länets 18 till 24-åringar steg med 10.6 procentenheter. Enligt SCB är unga den grupp i Västra Götaland där valdeltagandet ökade mest.

- Det här ser vi som ett kvitto på att allt det arbete som ungdomsorganisationer och unga människor runt om i Sverige lade ner inför valet lönade sig. Det visar att unga tog Europaparlamentsvalet på allvar och att Rösta 7 Juni gjorde verklig skillnad. Nästa år är det valår i Sverige, låt oss nu gemensamt ta tillvara det engagemang som skapats, säger Hanna Hallin, ordförande LSU.

Hanna Hallin
Ordförande LSU
hanna.hallin@lsu.se

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
0704- 50 69 46
oskar.kollberg@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.