Blendow Group AB

Unga jurister vill skrota nämndemannasystemet

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 14:21 CEST

Det senaste året har nämndemannasystemet utsatts för stark kritik. Vid tingsrättsförhandlingarna i Arbogamålet, där en kvinna åtalats för mord på två barn, fick en nämndeman hoppa av efter att ha erkänt att hon hade en förutfattad mening i skuldfrågan. Och i samband med ett uppmärksammat kopplerimål i Solna tingsrätt fick rättegången tas om med nya ledarmöter sedan en nämndemans uttalanden om målet spridits i högtalarsystemet.

De unga juristerna delar kritiken mot nämndemannasystemet. 53 procent vill att det avvecklas. Bland de biträdande juristerna vill hela 66 procent se en sådan förändring. Även bland notarier är inställningen uppenbar, 52,4 procent vill ha bort nämndemännen.

Juristbarometern presenteras på torsdag 23/4, men en ingående artikel angående unga juristers attityd till nämndemannasystemet finns redan idag på www.dagensjuridik.se

Juristbarometern 2009 presenteras på torsdag kl. 07.45-10.00 i IVA´s bankettsal, Grev Turegatan 16, Stockholm. För anmälan vänligen kontakta maria.karnland@blendow.se

Juristbarometern är en attityd- och kunskapsundersökning bland Sveriges juridikstuderande, notarier och unga biträdande jurister (under 30 år). Undersökningen har i år en rekordhög svarsfrekvens på 25 procent, vilket visar på ett ökat engagemang från unga juristers att kunna vara med och påverka sin egen framtid som jurist i Sverige.

För mer information om Juristbarometern vänligen kontakta Linda Frivik på:
linda.frivik@blendow.se, alternativt: 08-579 366 00