Stockholms Stadsteater AB

UNGA KLARAS ALKESTIS INBJUDEN TILL TEATERFESTIVAL I DELFI 2007

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 13:36 CET

Unga Klaras uppsättning Alkestis i regi av Suzanne Osten blev nyligen inbjuden till den 13e omgången av "The International Meeting on Ancient Greek Drama" som arrangeras av The European Cultural Centre of Delphi.
Årets tema är kvinnans status från antiken till idag.

I Unga Klaras föreställning Alkestis sätts fokus på kvinnan Alkestis status i relation till hennes make, Kung Admetos. Hon väljer att gå i döden i hans ställe sedan han dömts till döden av Gudarna.

- I min uppsättning ser jag inte Alkestis uppoffring som en kärlekshandling, säger Suzanne Osten, regissör och konstnärlig ledare för Unga Klara. Euripides var ju antikens feminist och han låter Alkestis prata som en rasande förbundsjurist när hon sätter villkoren för sin död.

"The International Meetings on Ancient Greek Drama" hålls i Delfi sedan starten år 1984. Sedan 1995 äger mötet rum vartannat år och består av teaterföreställningar i Amfiteatern, workshops, utställningar och andra konstnärliga evenemang under temat Grekiska dramer. Man samarbetar med internationella festivaler, teatersällskap och konstinstitutioner från hela världen, exempelvis från Ryssland, Kina, Spanien, Japan och Turkiet.

Alkestis hade premiär på Unga Klara den 21 september och spelas tom 20 december. Pressbilder finns att hämta i pressrummet på www.stadsteatern.stockholm.se

För mer information kontakta:
Maja Svae tel: 08-506 20 369 alternativt maja.svae@stadsteatern.stockholm.se