Miljöpartiet de gröna

Unga kvinnors sexuella frigörelse straffas

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 15:35 CEST

Att Sverige toppar våldtäktstatistiken inom EU kräver omedelbara åtgärder av jämställdhetsminister Nyamko Sabuni och justitieminister Beatrice Ask, säger Esabelle Dingizian, jämställdhetsansvarig Miljöpartiet de gröna.

- Rapporten visar på en skrämmande verklighet för unga kvinnor som lever i Sverige, säger Esabelle Dingizian.

I den EU-rapport om våldtäkter som kom i veckan hamnar Sverige i topp med dubbelt så många våldtäkter som tvåan England. Även om rättssystemen ser olika ut och anmälningsbenägenheten kanske är högre i Sverige än i andra länder så har Sverige oroväckande många våldtäkter. Tidig sexdebut, hög alkoholkonsumtion, "fri sexualitet" och "rätten till ett sent nej" ger fler våldtäkter, enligt studien. Men Sverige har också sämst åtalsfrekvens och bara 10 procent av de anmälda våldtäkterna leder till fällande dom.

- Polismyndigheten måste omedelbart inleda en strikt översyn av rutinerna kring sexualbrott och hur man förhör målsägande och gärningsman för att skapa ett starkt bevisläge för unga tjejer. En attitydförändring inom polisen måste omedelbart till, för annars skickar rättsväsendet budskapet till unga kvinnor att de får skylla sig själva om en man våldtar dem när de är ute och roar sig en fredags- eller lördagskväll, säger Esabelle Dingizian.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Esabelle Dingizian, 070-560 08 08
Zaida Catalán, politisk sekreterare, 0709- 566 901

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)

Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet