Hallands Idrottsförbund/SISU Idrottsutbildarna

Unga lär unga på Sportsommar

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2019 09:28 CEST

Sportsommar är ett kostnadsfritt dagläger som sprider rörelseglädje i fem av länets kommuner. Barnen som deltar får testa nya idrotter och träffa nya kompisar varje dag under en fullmatad sommarlovsvecka. Deras ledare är ungdomar på sommarjobb, som får utbildning och erfarenhet.

Sportsommar är ett koncept från Hallands Idrottsförbund som genomförs på uppdrag av kommunerna: Laholm, Hylte, Falkenberg, Varberg och Kungsbacka. Upplägget består av två delar, sommarjobb för ungdomar och sommarlovsaktiviteter för barn, 9-12 år.

− Det här är en fantastisk verksamhet som ger så mycket till så många. Föreningar får visa upp sina idrotter och kanske hitta nya medlemmar. Barnen aktiveras och träffar nya kompisar samtidigt som unga ledare får utbildning, arbetslivserfarenhet och förhoppningsvis mersmak på ledarskap, säger projektledare Lisa Fallhagen.

Vill du som journalist möta upp barn och ledare under Sportsommar? Ta kontakt med Lisa Fallhagen: lisa@hallandsidrotten.se, Telefon: 070-2899034

Fakta:

Totalt i länet anställer Hallands Idrottsförbund 70 ungdomar som ledare för de fem kommunernas Sportsommarläger. Totalt har Sportsommar plats för cirka 1 000 barn i Halland. 80 föreningar är med och visar upp sin verksamhet under Sportsommar.

Grunden till Sportsommar är projektet Framtidens ledare, ett feriearbete där gymnasieungdomar utbildas i ledarskap, krishantering och Första hjälpen. Därefter får de praktisera som ledare på sommarlägret Sportsommar under handledning. Mer info på www.sportsommar.se

Här genomförs Sportsommar 2019:

Laholm

vecka 32: Lagaholmshallen, Våxtorpshallen och Mellbystrandshallen

vecka 33: Lagaholmshallen, Knäredshallen och Skottorpshallen

Falkenberg

vecka 26: Hebergs idrottshall, Tångaskolans idrottshall och Morups idrottsplats

vecka 27: Ullareds idrottshall, Hjortsbergs idrottshall och Skogstorps idrottshall

Hylte

vecka 32: Gamla idrottshallen, Hyltebruk

vecka 33: Torups gymnsatikhall och Gamla idrottshallen, Hyltebruk

Varberg

vecka 26: Vidhögehallen i Veddige och Rolfstorps idrottshall

vecka 27: Tvååkers idrottshall och Håstens idrottshall

Kungsbacka

vecka 26: Elof Lindälvs idrottshall och Älvsåkershallen

vecka 27: Rydets idrottshall IP och Frillesås idrottshall

Sportsommar genomförs av Hallands Idrottsförbund i samverkan med kommunerna. Projektet finansieras delvis av Idrottslyftet.

Hallands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna är organisationer med uppgift att stödja, leda, företräda, bilda och utbilda idrottsrörelsen i Halland.