Äldrekontakt

Unga och gamla möts för sällan

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 18:15 CEST

I vårt dagliga arbete med isolerade äldre blir det tydligt att de naturliga mötesplatserna för unga och gamla är få. Vad vi också upptäckt är att det inte beror på de unga. Det finns ett stort intresse av att umgås med och lyssna på den äldre generationen, de flesta av våra volontärer är faktiskt mellan 25-45 år. Äldrekontakt samlar generationerna och bjuder #retrofika i Humlegården 16 juni.

Äldrekontakts verksamhet går ut på att sammanföra unga och gamla och fika bort ensamheten hos äldre som är tillräckligt friska för att bo själva men tillräckligt gamla för att inte hänga med i nya sociala fenomen. De har sällan facebook, instagram, kik eller twitter. Vissa har, absolut, men många vill fortfarande sitta ansikte mot ansikte och ta en kopp kaffe. Därför finns vi.

Varje månad fikar vi med äldre med hjälp av att medmänniskor öppnar upp sina hem och bjuder på fika. Äldrekontakt administrerar ca 200 godhjärtade volontärer som skjutsar till och från fikan, som bakar och öppnar upp sina hem, som gör scheman och skrattar ihop med en annan generation. Vi har fikagrupper i på Norrmalm, Kungsholmen, Östermalm, Södermalm, Annedal i Göteborg, Uppsala, mm. Totalt 17 grupper med 6-8 äldre i varje. Nu samlar vi för första gången alla på ett och samma ställe och bjuder in allmänheten till att se höra och förstå att vi bör umgås mer över generationsgränserna.

Alexandra Charles från 1.6-miljonerklubben kommer kl 14.00 och berättar om en vän som hon håller kär, denna från en annan generation.

Fabrique och Chokladfabriken och Löfbergs Lila är några av våra sponsorer på retrofikan.

Retrofikan genomförs med stöd av Beyond Retro, Myrorna, 1.6-miljonerklubben, Scandic Anglais och Taxi Stockholm.

Välkommen ni också!

50 första får en picknickkorg med fika