Unga Örnars Riksförbund

Unga Örnar håller kongress och fattar beslut om ny ledning samt barnifest

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2013 14:48 CEST

Den 28 juni inleder Unga Örnars Riksförbund sin kongress på Bommersvik. Vi har under de senaste tre åren arbetat hårt med att driva frågor om läxläsning, barnfattigdom och att FN:s barnkonvention ska bli svensk lag. Vi har också stöpt om organisationen med en central medlemshantering. Det är ett viktigt steg för att det ska bli ännu enklare att bli medlem i Unga Örnar. För alla barn är välkomna i Unga Örnar.

Läxor är en viktig fråga för oss i Unga Örnar.  Vi menar att de bör avskaffas helt. Ingen tvingar vuxna att ta jobbet med sig hem. Trots det tvingar vi våra barn att göra det. Allt för många yttre faktorer spelar roll på hur bra barnen klarar sitt arbete utanför skolan. Det gör att utbildningen blir ojämlik och vi tror att jämlika barn leker bäst. Läxor i skolan är därför något som hör historien till.

Under helgen 28:e – 30:e juni håller Unga Örnar sin kongress på Bommersvik. Här samlas drygt 130 ombud för att prata om allt mellan läxläsning och planer på ett nytt riksläger. Under helgen tar ombuden också beslut om ett nytt Barnifest. Det är vår politiska plattform för de kommande tre åren. Även om Unga Örnar är en partipolitiskt obunden organisation så driver vi barnrättsfrågor på alla nivåer av samhället. Vi vet att det är viktigt eftersom vi ser att det behövs i vår verksamhet, varje dag.

Vi är Unga Örnar.
Unga Örnar är en barn- och ungdomsorganisation och det viktigaste för oss är att alla barn får vara barn - med rätt att ha kul. Vi finns för att skapa en rolig fritid som inte kostar för mycket. Vår verksamhet omfattar alltifrån fritidsgårdar och sommarkollo till politiskt påverkansarbete för barns rättigheter i samhället.
Vi kämpar också för att förbättra barns villkor i Sverige och i andra delar av världen.