Skyscanner

Unga säger nej till alkohol ombord

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 17:06 CEST

För många är en avslappnande drink en självklarhet på flygresan. Men enligt en undersökning från flygjämförelsesajten Skyscanner är alkohol på flyget inget för unga svenskar. Mer än hälften av de unga väljer bort öl, vin och sprit ombord och endast tre procent svarar att de alltid dricker när de flyger. De äldre har däremot en mer avslappnad attityd till alkohol och 66 procent uppger att de gärna dricker alkohol under flygresan. Då är det framförallt rödvin som gäller.

Många har uppfattningen att unga inte tackar nej till alkohol. Och kanske stämmer det, i alla fall så länge de befinner sig på fast mark. Uppe i luften däremot är unga desto mer restriktiva med alkoholhaltiga drycker. Flygjämförelsesajten Skyscanners nya undersökning visar nämligen att svenskar i åldrarna 19-29 år är de som dricker minst ombord. Mer än hälften, 52 procent, svarar att de inte dricker alls på flyget. Bland de äldre, 50-65 år, är det betydligt fler som tackar ja till alkoholhaltiga drycker. 66 procent av dem svarar att de dricker ombord varav en tredjedel uppger de dricker ofta eller alltid.

Att skåla in semestern i champagne eller mousserande vin är inte särskilt vanligt. Endast nio procent anger det som sin favoritdryck ombord. Bland svenskarna är det i stället rödvin som gäller. Det svarar 28 procent att de helst dricker. Även öl är en populär dryck, vilket var fjärde svensk föredrar.

– Att fira in semestern redan innan ankomst verkar inte vara något för unga svenskar. Men att en så stor andel aldrig druckit på flyget är överraskande. Nu visar det sig istället att det är de äldre som gärna dricker alkoholhaltiga drycker ombord. Framför allt verkar det vara ett gott rödvin till maten som man unnar sig, Annica Jansson, Nordenchef Skyscanner.

Brukar du dricka alkohol ombord på planet under flygresan?
                          Totalt        19-29 år         30-49 år        50-65 år

Ja, alltid                 7 %              3 %               8 %               8 %
Ja, ofta                 13 %              6 %             15 %             16 %
Ja, det har hänt    37 %             29 %             38 %            42 %
Nej                        36 %             52 %            34 %             28 %
Vet ej                       1 %               2 %             2 %               0 %
Har aldrig rest          5 %             8 %              3 %               6 %

Alkohol i luften– svenskarnas favoriter topp 5
1. Rött vin
2. Öl
3. Vitt vin
4. Drink
5. Sprit, Champagne/mousserande vin

Skyscanner har tidigare korat Europas godaste flygplansviner:

Om undersökningen

Undersökningen är beställd av Skyscanner och genomförd av undersökningsföretaget YouGov. Undersökningen har 1000 respondenter och är statistiskt säkerställd på riksnivå.

Om Skyscanner
Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 1000 flygbolag, både lågprisflygbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS, för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.