Svenska Farr 30-förbundet - Magic Cup 2013

Unga seglare på ÅF Offshore Race - Farr 30 Youth - "Natural Magic Energy"

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 00:24 CEST

Farr 30 Youth och Magic House Sweden AB - arbetar tillsammans för att skapa en långsiktigt ungdomssatsning för att ge unga seglare möjlighet att kombinera sin jollesegling med avancerad kölbåtssegling. Idéen kom i samband med att Pierre, rorsman och 16 år började på seglingsgymansiet i Ängelholm och insåg hur få unga seglare det är som fortsätter med segling efter seglarskolan och väljer segling som sin specialidrott under skoltiden.

För att skapa ett intresse så ordnades en Farr 30 kappseglingsbåt som fanns tillgänglig inom familjen och det första teamet med 7 unga seglare bildades. Farr 30 Youth erbjuder i mån av plats unga seglare att få prova på och vara med i Magic Cup GP seglingar runt omkring i Sverige samt träning före och efter varje race. Båt nummer två är på gång och med två exakt lika båtar kan det bli riktigt kul att träna och segla ihop med andra unga seglare som vill satsa på elitsegling.

ÅF Offshore Race med sina 310 sjömil i öppet hav är första offshore tävlingen för Farr 30 Youth och som en extra säkerhet kommer Peter - Pierres pappa att vara med. Med 9 deltagande Farr 30 båtar blir det riktigt spännande att se hur ungdomarna kommer att klara sig.

Besättningen består av 5 unga Laser seglare med erfarenhet från tidigare kölbåt segling:

Pierre Grönberg - Rorsman (16 år)

Holger Tideman - Storsegel/Taktiker (21 år)

Claes Törnsten - Trimmer (21 år)

Niklas Areschoug - Trimmer (20 år)

Carl Ericstam - Trimmer (22 år)

Peter Grönberg - Navigatör/Ansvarig (över 25)

Som ett extra inslag kommer det att sändas "Live" från båten från start och så länge det finns internet. Man hoppas på att får bra täckning igen vid Gotland efter man passerar Sandhamn. Se mer på www.farr30youth.se och live stream från www.farr30youth.solidtango.com

Live från starten hittar du här: https://farr30youth.solidtango.com/live/af-offshore-race-2013-start

Följ oss på facebook: www.fb.com/farr30youth

Bild: www.ksss.se

Om Farr 30 "International One Design"

Farr 30 är en 30-fots renodlad kappseglingsbåt som för sin storlek är väldigt snabb. Den djupa kölen i kombination med en hög mast och en spinnaker som går ändå från masttoppen ger en väldigt stor segelyta i förhållande till vikten. Farr 30-båtar kommer ofta upp i farter runt 16-20 knop och under perfekta förhållanden ända upp till över 25 knop.

Magic House Sweden AB

Natural Magic Energy lanserades i Sverige 1995 av Magic House Sweden AB. Precis som namnet säger så är det naturligt och formulerat för att ge långvarig energi. Natural Magic Energy är ett varumärke som söker stimulans och energi och ge en känsla av stil och naturligt förtroende som bidrar till att bilda sin egen identitet precis som våra kunder.

Natural Magic Energy - precis som namnet säger är det naturligt och formulerat för att ge långvarig energi. Natural Magic Energy är baserad på naturligt koffein, ginseng och guarana tillfredsställa aptiten för långvarig naturlig energi. Drycken pastöriseras och inte innehåller taurin.

Magic Cup 2013

Årets cup består av fem deltävlingar, s.k. GPs. Varje GP består av 5-11 seglingar. Summerar man alla GP så kommer vi segla ca 40 seglingar. Focus kommer ligga på vårt första SM som går av stapeln under Sandhamn Open i början av juni, samt även ÅFOR, där vi hoppas på att vara minst 10 Farr 30or på startlinjen.

GP 1 Syd och GP 1 Nord – Vi har valt att på försäsongen köra två paralella GP tävlingar för att underlätta logistiken för alla ägare. I Lomma blir det North Sails Trim Cup och i Saltsjöbaden blir det Vårrullen

GP 2 – Sandhamn Open och svenskt mästerskap för Farr 30. I början av juni seglar vi vårt SM i Sandhamn. Sandhamn är en klassisk kappseglingshamn på ön Sandön och KSSS hemvist under sommarhalvåret.

GP3 – ÅF Offshore Race. Då Farr 30 är en mycket kompetent havskappseglare så har vi även med klassikern Gotland Runt i årets cup. Även i år blir det en fanstastiskt spännande tävling med start i centrala Stockholm, nästan rakt nedanför Stockholms Slott. Sedan blir det ett skärgårdsrace ut till Sandhamn, där vi ”startar om” på nytt för att sedan runda Gotland. Start i Stockholm blir det i slutet av juni.

GP4 – Tjörn Runt + banseglingar på söndagen. I år inkluderar vi en sann seglingsklassiker. Likt ÅFOR, så uppdaterar man i år banan, en modernisering som vi tror kommer vara mycket lyckat och som passar våra båtar väl.

GP 5 – Race Rig Tig i Köpenhamn. Årets säsong avslutar vi i oktober i ett blåsigt Köpenhamn. Spännande bana på lördagen samt vanliga kryss/läns banor på söndagen.

Vi ses på havet - Svenska Farr 30 Förbundet