LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Unga stockholmare rekordröstade

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 11:23 CET

En dramatisk ökning. Så kan man beskriva röstdeltagandet till Europaparlamentet tidigare i år bland Stockholms unga. I år röstade 46.5 procent, jämfört med 31.8 vid valet för fyra år sedan, visar siffror som SCB- Statistiska centralbyrån släppte i dag.

2004 röstade enbart var fjärde svensk förstagångsväljare i åldrarna 18-24 år i valet till Europaparlamentet. Så ville vi inte att det skulle fortsätta. Så inför årets val till Europaparlamentet drog LSU- Sveriges ungdomsorganisationer igång kampanjen Rösta 7 Juni, med mål att få fler unga att engagera sig inför valet och att höja röstdeltagandet bland Sveriges unga. Kampanjen engagerade en mängd ungdomsorganisationer som på lokalt plan informerade och spred kunskap om valet. I Stockholm utbildade sig medlemmar från bland annat Utrikespolitiska förbundet Sverige, Fältbiologerna, Grön Ungdom, Förbundet Vi Unga, Ung Pirat och Turkiska ungdomsförbundet till valambassadörer. SCB:s siffror visar att arbetet bar frukt: röstdeltagandet bland länets 18 till 24-åringar steg med 14.7 procentenheter. Enligt SCB är unga den grupp i Stockholm där valdeltagandet ökade mest.

- Det här ser vi som ett kvitto på att allt det arbete som ungdomsorganisationer och unga människor runt om i Sverige lade ner inför valet lönade sig. Det visar att unga tog Europaparlamentsvalet på allvar och att Rösta 7 Juni gjorde verklig skillnad. Nästa år är det valår i Sverige, låt oss nu gemensamt ta tillvara det engagemang som skapats, säger Hanna Hallin, ordförande LSU.

Hanna Hallin
Ordförande LSU
hanna.hallin@lsu.se

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
0704- 50 69 46
oskar.kollberg@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.