Kultur i Väst

Unga symfoniker från Sverige och England möts på scenen

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 07:00 CET

Nu går Västra Götalands Ungdomssymfoniker, Vägus, samman med norra Englands bästa unga orkester, Young Sinfonia, med hemmaplan i konserthuset The Sage i Gateshead utanför Newcastle. Först väntar en turné i Västra Götaland med stopp för konserter i Vara, Uddevalla Mellerud och Göteborg med start söndagen den 14 februari. Lite senare, 26 februari – 1 mars, reser Vägus till England för en turné tillsammans med Young Sinfonia på dess hemmaplan.

Huvudnumret för den cirka hundra musiker starka ensemblen är Gustav Holsts Planeterna, ett färgsprakande verk som kräver en riktigt stor orkester. Dessutom blir det verk av Berwald, Pärt och Butterworth. Musikerna presenterar själva programmet, på svenska och engelska. Dirigenter är Simon Phipps och Alan Fearon.

Vägus
Vägus är Musik i Västs lysande symfoniker. Här samlas unga musiker från hela Västra Götaland för att repetera och turnera två gånger om året tillsammans med dirigenten Simon Phipps (Läcköoperan, Svenska Kammarkören). Instruktörerna kommer från Göteborgs Symfoniker och från GöteborgsOperans orkester.

Youngs Sinfonia (UK)
Young Sinfonia har hemmascen på konserthuset The Sage i Gateshead utanför Newcastle. Musikerna är 13-19 år och rekryteras bland de främsta musikerna i norra England. Instruktörer är instrumentalister från Northern Sinfonia, konserthusets egen kammarorkester och de unga symfonikerna gästas ofta av spännande solister vid konserter både i huset, i Storbritannien och i övriga Europa. Nuvarande dirigent är Northern Sinfonias förste pukist Alan Fearon.

Berwald Ouvertyr ur operan Estrella de Soria
Pärt Fratres
Butterworth The banks of green willow
Holst Planeterna

Konserter
Vara Konserthus söndag 14 februari kl 18.00 arr: Vara Konserthus
Östraboteatern Uddevalla måndag 15 februari kl 19.00 arr: Kultur och fritid i Uddevalla och Gymnasieskolan i Uddevalla
Kulturbruket på Dal
Mellerud tisdag 16 februari kl 19.00 arr: Kulturbruket på Dal
Göteborgs Konserthus onsdag 17 februari kl 19.00 arr: Göteborgs Symfoniker AB
Turné i England 26 februari till och med 1 mars.
Samtliga konserter arrangeras i samarbete med Musik i Väst.

kontakta Anita Cederroth på Musik i Väst
031 10 21 08, 0703 49 21 73
anita.cederroth@miv.se

___________________________

Musik i Väst
SE 400 10 GÖTEBORG

Huvudkontor: Vallgatan 38
tel: 031 10 21 00 fax: 031 10 21 01
e-post: info@miv.se

Musik i Väst är en del av Kultur i väst, Västra Götalandsregionen.