Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism

Ungdom Mot Rasism och facebookgruppen Sverigedemokraterna i riksdagen – Nej tack anordnar en utbildningsdag

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 08:22 CET

På söndag den 7 februari anordnar Ungdom Mot Rasism tillsammans med facebookgruppen Sverigedemokraterna i riksdagen – Nej tack, en utbildningsdag om rasism, främlingsfientlighet och SD. Utbildningsdagen är den första av flera utbildningar, inom ramen för Ungdom Mot Rasisms valkampanj Rösta Demokratiskt!

- Vikten av att väcka engagemang mot rasism och främlingsfientlighet är livsviktigt, inför höstens allmänna val i Sverige. Inte bara för att Sverigedemokraterna är på frammarsch, utan för att de främlingsfientliga strömningarna växer sig starka överlag. Med kampanjen Rösta Demokratiskt! vill vi öppna upp för samtal och debatt kring ett av de grundläggande problemen i Sverige idag, det vill säga rasismen, säger Ola Karlman, ordförande för Ungdom Mot Rasism

Utbildningen består av tre seminarier med tre olika föreläsare; Gustav Fridolin, journalist och folkhögskolelärare inleder dagen med att prata om främlingsfientlighet och hur vi kan underminera sådan verksamhet. Deltar gör även Jenny Malmsten, forskare, och Ola Karlman, ordförande för Ungdom Mot Rasism.

De som deltar på utbildningen är personer som vill lära sig mer om rasism och antirasism i teori och praktik – allt från redan engagerade Ungdom Mot Rasism-medlemmar, till enskilda som vill sätta ner foten mot rasism.

Tid: Söndag 7 februari kl 11.00-14.00
Plats: Fabiansalen, ABF-huset på Sveavägen 41 i Stockholm

Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism är Sveriges största antirasistiska ungdomsorganisation - partipolitiskt och religiöst obunden. Vi samlar 3 000 unga antirasister i åldrarna 13-25 år, och organisationen finns representerad över hela landet i ca 25 lokala grupper.