Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism

Ungdom Mot Rasism startar lokalgrupp i Halmstad

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 07:30 CEST

En grupp ungdomar i Halmstad fick helt enkelt nog. De vill inte att rasismen ska få ytterligare fotfäste i kommunen. Därför startar de nu en lokalgrupp för Ungdom Mot Rasism i Halmstad den 20 oktober kl 18.30 på Ungdomens Hus 035.

Hos många ungdomar växer sig nu motståndet mot rasism allt starkare. Trenden syns tydligt över stora delar av landet. På mindre än ett år har Ungdom Mot Rasism vuxit i medlemsantal med runt 500 nya medlemmar.

Ungdom Mot Rasism har idag ungefär 3 500 medlemmar och finns representerade med lokalgrupper på ungefär 30 orter runtom i landet. Just nu fokuseras Ungdom Mot Rasisms arbete mycket på efterskalven av riksdagsvalet, men arbetar även vidare med att etablera det antirasistiska arbetet på fler platser runt om i landet.

- Att stötta och stärka ungas engagemang mot rasism är alltid viktigt, inte minst nu när rasistiska partier fått mandat i våra politiska församlingar. Det viktiga nu är att fortsatt motverka rasismens normalisering inom politiken, och visa på att rasismen är det grundläggande problemet, säger Ola Karlman, ordförande för Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism.

Katarina Anjert
Projektledare, Ungdom Mot Rasism
katarina@umr.nu

Emma Wallandar
Kontaktperson, Ungdom Mot Rasism i Halmstad
wallander-@live.se

Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism är Sveriges största antirasistiska ungdomsorganisation - partipolitiskt och religiöst obunden. Vi samlar 3 500 unga antirasister i åldrarna 13-25 år, och organisationen finns representerad över hela landet i ca 30 lokala grupper.