Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism

Ungdom Mot Rasism startar lokalgrupp i Skellefteå

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 14:04 CEST

En grupp ungdomar i Skellefteå fick helt enkelt nog. De ville inte att rasismen ska få ytterligare fotfäste i kommunen. Därför startar de nu en lokalgrupp för Ungdom Mot Rasism i Skellefteå.

Hos många ungdomar växer sig nu motståndet mot rasism allt starkare. Trend syns över stora delar av landet På mindre än ett år har Ungdom Mot Rasism vuxit i medlemsantal med närmare 500 nya medlemmar.

Ungdom Mot Rasism har ungefär 3 500 medlemmar och finns representerade med lokalgrupper på ungefär 30 orter runtom i landet. Just nu fokuseras Ungdom Mot Rasisms arbete mycket på efterskalven av riksdagsvalet, men arbetar även vidare med att etablera det antirasistiska arbetet på fler platser runt om i landet.

- Att stötta och stärka ungas engagemang mot rasism är alltid viktigt, inte minst nu när rasistiska partier fått mandat i våra politiska församlingar. Det viktiga nu är att fortsatt motverka rasismens normalisering inom politiken, och visa på att rasismen är det grundläggande problemet och inte integrationen, säger Ola Karlman, ordförande för Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism.

Emma Bergman
Projektledare, Ungdom Mot Rasism
0706-17 05 67
emma@umr.nu

Martin Olsson
Ordförande, Skellefteås Lokalgrupp
0734-24 24 36

Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism är Sveriges största antirasistiska ungdomsorganisation - partipolitiskt och religiöst obunden. Vi samlar 3 500 unga antirasister i åldrarna 13-25 år, och organisationen finns representerad över hela landet i ca 30 lokala grupper.