Roslagens Sparbank

Ungdomar får testa driva eget företag under sommarlovet

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 09:21 CEST

Ungdomar får testa driva eget företag under sommarlovet

Genom projektet Egen Sommar ska unga entreprenörer i Roslagen uppmuntras och utbildas. Under sommarlovet får ungdomarna utbildning i företagande och driver sedan en egen verksamhet under resten av sommaren. Första veckan på sommarlovet hålls en kickoff för ett bra avstamp inför sommarens egenföretagande.

Egen Sommar är ett spännande alternativ till ett vanligt sommarjobb. Istället för att söka ett traditionellt sommarjobb får ungdomarna hjälp med att skapa sina egna jobb genom eget företagande. För att vara väl förberedda får ungdomarna under sommarlovets första dagar, den 15 - 18 juni, delta på en kickoff-vecka fylld med inspiration, information, eget arbete och roliga övningar. Ungdomarna kommer bland annat att få träffa företagare från Norrtäljes näringsliv, utveckla sin affärsidé, lära sig grunderna i ekonomi och redovisning, få skatteinformation samt testa metoder för hur man kommer på nya idéer.

Ungdomarna får välja själva om de vill driva företaget på egen hand eller om de vill göra det tillsammans med ett par kompisar, man får vara upp till 3 personer per företag. Man väljer själv sin affärsidé och får under kickoff-veckan hjälp med att starta upp och planera sin verksamhet. Förutom kontakt med utbildningens handledare kommer ungdomarna under sommarlovet ha stöd av en egen rådgivare, en person som kommer från näringslivet och ska finnas till hands för att ge råd vid behov. För att kunna starta upp sin verksamhet får varje företag också ett bidrag på 1 000 kr.

Konceptet riktar sig till ungdomar mellan 16 och 18 år och ska sporra ungdomar till att våga tro på sina egna visioner och idéer.

- Genom att ungdomarna själva får komma på idéerna och sedan genomföra dem så tror vi att det här stärker dem inför den stundande arbetsmarknaden, säger Kurt Pettersson, ordförande, Roslagens Sparbank. Här har tre starka krafter tillsammans gått in för samhället i den rådande finanskrisen.

Initiativ från Roslagens Sparbank

Projektet drivs av Roslagens Sparbank i samarbete med Norrtälje kommun och NyföretagarCentrum Roslagen för att utbilda och uppmuntra unga entreprenörer. Under sommaren 2009 kommer upp till 20 ungdomar att få delta i Egen Sommar och deltagarna ska väljas ut efter bedömning av personlig beskrivning och intervju. Mer information om projektet och hur man anmäler sitt intresse finns på www.roslagenssparbank.se/egensommar

Skatteregler

Företagen drivs som så kallade enkla bolag (hobbyverksamhet) enligt Skatteverkets speciella regler för denna typ av utbildningsverksamhet. Det är samma regler som gäller för de företag som drivs inom Ung Företagsamhet, se www.skatteverket.se/ung under Ung Företagsamhet. Bidraget som varje företag får för att komma igång betraktas som ett skattefritt stipendium för att främja mottagarens utbildning.

För mer information kontakta projektledare Caroline Mattsson:

Telefon: 0702-54 50 33, e-post: caroline.mattsson@ungforetagsamhet.se Webbplats: www.roslagenssparbank.se/egensommar