Alsing info

Ungdomlingarna

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 14:12 CEST

INBJUDAN TILL DEBATT OM SYNEN PÅ ÅLDER OCH ÅLDRANDE

Människors mentala ålder, hälsa, aktivitetsnivå och nyfikenhet är betydligt högre idag än någonsin. Detta enligt en attitydundersökning som Demoskop har gjort för Centrum för Samtidsanalys räkning. Är dessa Ungdomlingar en outnyttjad resurs i samhället? Eller är det bara 40-plussarna som envist hänger sig kvar? Hur påverkar dessa attitydparadoxer arbetslivet och relationen mellan den unga och äldre generationen? Vilket ansvar bär politikerna?

Tid: Torsdag den 28 oktober 12-14

Lokal: Turkiska salongen, Citykonditoriet (vi bjuder på lunchmacka och dryck) i Stockhol

Medverkande:

Kerstin Brunnberg, styrelseordförande i Svenska kulturrådet, tidigare vd för Sveriges Radio.

Eskil Wadensjö, professor vid Socialforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Clary Krekula, lektor i social omsorgsvetenskap, samarbetar med DO, disputerade på avhandlingen Kvinna i ålderskodad värld.

Oscar Lundin, ung entreprenör och fd ungdomspolitiker. Grundare och strategiansvarig för Ung omsorg, ett bemanningsföretag med fokus på omsorgspersonal inom äldreomsorgen. Bengt Wadensjö, direktor vid Centrum för samtidsanalys, biskop.

Moderator: Rolf Alsing, tidigare chefredaktör för Aftonbladet.

Debatten följer direkt efter att Anders Lindholm, VD Demoskop presenterat undersökningen.

Frågor om undersökningen besvaras av direktor Bengt Wadensjö, 070 332 44 10

Anmälan om deltagande till bengt.wadensjo@telia.com senast tisdagen den 26 oktober.

Centrum för Samtidsanalys är en religiöst, politiskt och ekonomiskt obunden ideell förening. För mer information se www.samtidsanalys.nu

Tidigare undersökningar av Centrum för samtidsanalys: Tro och värderingar; Lycka; Skuld och skam; Tro och andlighet.