Ungdoms SM i rugby

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2003 13:36 CEST

Nu lördag och söndag 27-28 september spelas ungdoms SM i rugby i Enköping. Mitt under lördagen 14.00 spelar Enköpings herrlag sin avgörande kvalmatch mot Red Saints i jakten på elitserieplats 2004.

Ungdomsrugbyn går ständigt framåt och över 600 ungdomar kommer att spela med och mot varandra denna helg. Det är ett stort jobb att ta hand om alla ungdomar likväl som att få alla att inse rugbyns värderingar och få dem att förstå den rätta innebörden av ordet respekt.

Just med tanke på det hårda spelet finns inom rugby ett stort mått av respekt, inte minst för reglerna och sätet att uppträda. Reglerna kan tyckas var något mer komplicerade än i fotboll och detta kräver större förståelse för domarens uppgift. Han eller hon betraktas som ?matchledare? som hela tiden skall både döma och tillrättavisa spelarna och helst se till att spelet flyter.

Rugbyns särdrag är man skall respektera reglerna samt domarna som skall tolka dem och även visa respekt såväl för motståndarna som lagkamraterna. Inga vilda gester efter gjorda mål hör även till rugbytraditioner liksom förbrödringen i samband med någon slags gemensam förtäring efter matchen.

Svenska Rugbyförbundet har nu 3200 licenser varav över en tredjedel är ungdomar under 17 år.

Rugbyn växer - Budskapet sprids.

För mer information:
Med Vänlig Hälsning