LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Ungdomspolitik i Libanon blir verklighet efter år av lobbying från unga

Pressmeddelande  •  2012-05-04 10:09 CEST

LSU – Sveriges Ungdomsorganisationers samarbetspartner Youth Advocacy Process i Libanon har drivit fram landets första ungdomspolitik.

Tisdag 3 april annonserade Libanons premiärminister Najib Mikati att en nationell ungdomspolitik för första gången hade antagits i landet.  Denna ungdomspolicy är ett resultat av det intensiva påverkansarbetet som LSU:s samarbetspartner Youth Advocacy Process (YAP) tillsammans med Youth Forum Lebanon under tio års tid har bedrivit. Den nya policyn lyfter särskilda insatser för unga på många områden och syftar till ökad makt och deltagande för unga.

- ”We are very happy that the politicians finally have taken a decisions based on our recommendations. The youth policy has been developed and produced by us, the young people of Lebanon. It has been a youth led process where young people themselves have been the driving force of change. The process is unique in the Middle East and an inspiring example of youth led change”, säger Rania Sabaayon från Youth Advocacy Process.

Policyn ska bidra till bättre levnadsvillkor för unga och en större möjlighet för ungdomar att medverka i beslutsfattande processer inom alla politikområden.

- "Detta är en stor framgång för vår partner i Libanon och ett bevis på hur vi kan skapa förändring tillsammans. Ungdomsorganisationer och unga människors makt i samhället kommer förhoppningsvis stärkas med detta unika beslut”, säger Felix König som är ordförande för LSU

LSU har sedan år 2005 samarbetat med YAP. YAP utgörs av ungdomsorganisationer som representerar olika delar av det libanesiska samhället och olika politiska grupperingar i landet. Bredden av organisationer är en viktig orsak bakom deras framgång och bidrar även till ett mer hållbart resultat.  YAP:s arbete med att ta fram en ungdomspolicy är extra spännande eftersom det drivits igenom underifrån, och att ungdomsorganisationer själva har varit den drivande parten i arbetet, vilket är exceptionellt för regionen.

Samarbetet mellan LSU och YAP är Sidafinansierat och syftar till att ge stöd åt YAP:s nätverk och deras arbete. Den 8 maj arrangerar LSU ett seminarium om den nya ungdomspolitiken i Sveriges riksdag, med anledning av att YAP besöker Sverige. Läs mer om det här.

Rania Sabaayon
Youth Advocacy Process
Rania_s@dm.net.lb

Felix König
Ordförande LSU
felix.konig@lsu.se
0734 – 60 56 62

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 73 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom