Leader Skånes Ess

Ungdomsstyrelse leder landsbygden

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 11:27 CEST

I Bromölla, Kristianstad, Osby och Östra Göinge kommuner är det numera de unga som leder arbetet för att skapa fler aktiviteter på landsbygden. Här finns nämligen den unika möjligheten för unga att vara med och bestämma vad som ska hända. Unga Ess har sedan våren 2012 en ungdomsstyrelse - ett vinnande koncept som är här för att stanna. Nu utökar Unga Ess ungdomsstyrelsen och letar därför efter fler unga som vill vara med.

Unga Ess består av unga representanter, 13-26 år, från Leader Skånes Ess. De unga har som uppdrag att fungera som ambassadörer för Unga Ess och leda arbetet med de olika projektansökningarna som kommer in.

Vid det senaste mötet med ungdomsstyrelsen diskuterades inte mindre än fem nya projektansökningar. Det är många saker att ta ställning till. Tror vi att detta är något som är intressant och efterfrågat, är det ett öppet arrangemang, är det initierat av unga, tillför det något till området och så vidare. Sedan följde även en diskussion om framtiden. Vad vill vi uppnå med vårt arbete? Hur ska vi satsa?

Ungdomarna har också möjligheten att delta i regionala och nationella arrangemang där unga träffas för att få inspiration och erfarenhetsutbyte.

Är man mellan 13-26 år, bor i Skånes Ess och vill vara med i ungdomsstyrelsen och få saker att hända, då ska man kontakta Veronika, projektledare för Unga Ess.

Kontaktuppgifter:

Projektledare: Veronika Ekstrand

mobil: 0727-23 99 50

mejl: ung.skanesess@leaderskane.se

Unga Ess är ungdomssatsningen inom Leader Skånes Ess och verkar inom kommunerna Bromölla, Kristianstad, Osby och Östra Göinge. Leader är en metod inom EU för lokal landsbygdsutveckling och kännetecknas av gränsöverskridande samarbete. Leader är också en del av det Svenska Landsbygdsprogrammet 2007-2013. Leader är en fransk förkortning som står för "samverkande åtgärder för den ekonomiska utvecklingen av landsbygden" (Liaison entre actions de développement de l´economie rurale).

Läs mer på hemsidorna: www.ungaess.se och www.leaderskane.se/skanesess

Leader Skånes Ess är det lokala leaderkontoret för kommunerna Bromölla, Kristianstad, Osby och Östra Göinge. Leader är en metod inom EU för lokal landsbygdsutveckling och kännetecknas av gränsöverskridande samarbete. Leader är också en del av det Svenska Landsbygdsprogrammet 2007-2013. Leader är en fransk förkortning som står för "samverkande åtgärder för den ekonomiska utvecklingen av landsbygden" (Liaison entre actions de développement de l´economie rurale).

Läs mer på hemsidan: www.leaderskane.se/skanesess