Nigabs pressrum

Unik årgångswhisky släpps från Glen Grant.

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 11:46 CEST

"Glen Grant at a Glance"

"Tydlig komplexitet" är ett påstående som du vanligtvis inte skulle förknippa med Single Malt Whisky från Skottland men sammanfattar mycket väl upplevelsen av Glen Grant. Traditionellt finns det en tendens att förknippa Skotsk Whisky med en mörk färgnyans, rökiga rum och århundraden av tradition och ett blommigt språk som få personer förstår.

Enkelhet är Glen Grants kärna och personlighet. Den är sprungen från kombination av höglandets källvatten, värme, korn, jäst, erfarenhet och en hängivenhet för det ypperliga. Inga tricks, inga knep, bara respekt för tiden det tar att förfina processen och kvalitén.

Glen Grant är gjord tydligt olik tack vare James "The Major" Grant. Den lätta men ändå komplexa whiskyn som är Glen Grant, är ett resultat från den höga smala kopparpannan Majoren introducerade för mer än ett århundrade sedan och som fortfarande används. "Majoren" visste att kunderna letade efter ett alternativ till de tunga, påträngande whiskysorterna men till skillnad från många andra destillatörer var han inte beredd att kompromissa och utveckla en blend.

Glen Grant's unika färg utvecklas när den mognar försiktigt i ekfaten och skapar en klar, fräsch, naturlig whisky med en distinkt Single Malt karaktär. Precis som det skall vara.

Glen Grant sammanfattar den komplexa världen av whisky till en tydlig och distinkt upplevelse.

Glen Grant 1992 Cellar Reserve

Glen Grant 1992 Cellar Reserve har mognat i bourbon och sherryfat. Den är inte kylfiltrerad för att bevara så mycket som möjligt av ursprungskaraktären. Glen Grant Master Distiller Dennis Malcolm har satt sin signatur på etiketten som ett bevis på denna unika kvalité.

"The special bourbon and oloroso sherry casks were hand picked by myself out of our best warehouse to create a very special and limited edition of the Glen Grant Single Malt Scotch Whisky. Perfect in balance of flavours and bouquet- deep, rich and fruity - whisky as it should be."
Dennis Malcolm

Glen Grant 1992 Cellar Reserve
Pris 779 kr
Art nr 8661401