Elettric 80 AB

Unik Elettric 80 palleterare på Carlsberg Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 15:28 CET

Denna höghastighetspalleterare, Dragon®, kan hantera burkar i storlekar mellan 0.25 och 0.568 liter, utan några mekaniska ändringar vid byten mellan de olika formaten sexpack och flak med 24 burkar.

För att säkerställa att palleteraren fortfarande uppfyller behoven allteftersom produktionen anpassas för att följa markadsefterfrågan, finns möjlighet att i framtiden inkludera nya förpackningstyper, utan avbrott i produktionen.

Med sina två par lagerbyggande robotar, två gaffelförsedda griphuvuden och en robot för placering av mellanläggs, är palleteraren designad för att hantera  upp till 117 000 burkar, motsvarande ca 80 EUR-pall, per timme. Utöver EUR-pall kan den palletera gods på halv- eller kvartspallar, som sedan sträckfilmas ihop för hantering som enheter motsvarande europallar, stabila nog att hanteras av de LGV:er som hämtar de färdiga pallarna från palleteringsön för transport till lagret eller skeppningsområdet.

De främsta egenskaperna hos Silkworm® sträckfilmningsrobotar är filmbesparingen och den ökade stabiliteten som uppnås genom > 400% förstretch och användandet av 1000 mm breda filmrullar, minskad förekomst av filmbrott i höga hastigheter och automatiska byten av sträckfilmningshuvuden.

Precis som palleteraren växlar Sträckfilmsrobotarna mellan olika produkttyper utan mekaniska omställningar, och felsökning och mjukvaruuppdateringar kan göras på distans.

Både trä- och plastpall används på Carlsberg Sverige och hanteras av systemet som designats för att maximera effektiviteten. Något som ytterligare bidrar till anläggningens totala effektivitet är den förvånansvärt lilla yta som palleteringsön upptar i förhållande till sin kapacitet.

Enkelt underhåll säkerställs genom Elettric 80:s toppmoderna teknologi och distansfelsökning, vilket håller stopptider och underhållskostnader på en miniminivå.

Säkerheten under drift, som utmärker alla Elettric 80:s system, har hafts i åtanke ända sedan palleterings systemet låg på ritbordet, och därefter uppnåtts och kontrollerats, innan systemet överlämnades till Carlsberg.

·  Systemets kapacitet:

·  Ca 120 000 burkar per timme

·  80 europall / 160 ½ pall / 320 ¼ pall per timme

·  Burkar på 0.25 – 0.568 liter

·  Olika förpackningsslag, och fler sorter kan läggas till
Sammanwrappning av  ½ och ¼ pall

·  Fullständig integration med befintligt LGV-system, också från Elettric 80

Om Carlsberg:

Carlsberg Sverige är Sveriges största bryggerigrupp och producerar och marknadsför öl, läskedrycker och mineralvatten. Deras varumärken är Carlsberg, Falcon, Pripps Blå, Pepsi, Ramlösa, Festis m fl.

Carlsberg Sverige ingår i internationella Carlsberg Breweries Group, som grundades 1847 och finns i 40 länder runtom i världen.

Bryggeriet i Falkenberg är Carlsbergs största svenska anläggning, och tillverkar öl och läskedrycker. I Ramlösa, känt sedan hundratals år för sin hälsokälla, buteljeras naturligt mineralvatten, både med och utan kolsyra.

Företaget har 1070 anställda och omsättningen för år 2011 översteg 3,2 miljarder kr.

Om Elettric 80:

Elettric 80, som grundades 1980 och har sitt säte i Viano, Italien, är idag en ledande internationell leverantör av automationslösningar för end-of-line som ökar vinsten och effektiviteten i verksamheten – enkelt uttryckt hjälper Elettric 80:s teknologi företag att minska sina kostnader och att snabbt och effektivt föra ut sina produkter.

Efter många års erfarenhet, är Elettric 80 väl förtrogna med de utmaningar som olika företag står inför när det kommer till automation och lagerhantering, och man har utifrån detta utvecklat ett systematiskt, välbeprövat tillvägagångssätt som understöds av fortlöpande satsningar på forskning och utveckling.

Högst av allt värdesätter Elettric 80 sina kundrelationer. Man vinnlägger sig om att erbjuda högkvalitativa konsulttjänster och att leverera flexibla och varaktiga lösningar som ger god avkastning på investeringen.

De föreslagna lösningarna baseras på Freeway® - ett i högsta grad flexibelt och utbyggbart system för materialhantering, som använder palleteringsrobotar, laserstyrda truckar (LGV:er), sträckfilmningsrobotar för höga hastigheter (Silkworm) och ett pallkontrollsystem. Hela processen styrs centralt av den toppmoderna mjukvaran Smart Decision Maker (SDM).

Elettric 80 har dotterbolag i USA, Storbritanninen, Sverige, Australien och Polen och kan därför erbjuda sina kunder local expertis i kombination med internationell kännedom. Gruppen har 450 anställda och en årlig omsättning på ca 110 miljoner euro.

FOTON FÅS PÅ BEGÄRAN.

För mer info, kontakta: