Föreningen Bevara Slussen

Unik film om turerna runt Foster+Bergs Slussen-förslag släpps

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 17:57 CET

Trailer på filmen släppt på Youtube, se nedan!

Föreningen Bevara Slussen visar nu på lördag den 19/2, under sin "Slussenfestival" en unik dokumentär-film om turerna runt Foster+Bergs Slussenförslag. Filmen visas  i Café Lokalen, tidigare Nordins pappershandel, Blå Bodarna, Slussen. (Öppet hus för media och allmänhet, den 35 min långa filmen visas två gånger med början omkring 18.00).

Filmen är en suggestiv och partisk inlaga i Slussendebatten som varvar fakta-avsnitt med poesi, musik och dans, allt för att skildra Slussen-problemets särskilda emotionella och konkreta komplexitet.

I filmen ses tidigare ej visade klipp från viktiga möten med många humoristiska och förskräckande detaljer, och namnkunniga experter, tidigare aldrig hörda i offentliga media uttalar sig.

Filmen är skapad av föreningens Barbara Öberg Sjögren, konstnärinna (tel: 0762324424) med hjälp av ett antal privata filmares material, klippta och sammanfogade av filmarna Kent och Karl-Hugo Flod. (Dessa nås på 031-822855 och kan berätta mer om filmarbetet och materialet).

Filmen: "Operation rädda Slussen, Stockholms hjärta " är den första färdiga filmen om ett mycket dramatiskt och tacksamt ämne, viktigt för Stockholms framtida historia.

FRI ENTRÉ! Välkomna! ( En kompletterande press-release om själva eventet där filmen ingår kommer lite senare. Blir sökbar på "Bevara Slussen").

Bevara Slussen vill: bevara konstruktionen, varsamt renovera, och förnya innehållet!