THINK Global School

Unik, gratis föreläsning med Hans Rosling

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 15:25 CEST

Hans Rosling är professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet, en av initiativtagarna till Läkare utan gränsers Sverige sektion samt grundare och chef för stiftelsen Gapminder. Han är välkänd för sina visuella, animerade och pedagogiska presentationer av fakta genom Trendalyzer, ett mjukvarusystem utvecklat av Gapminder. Hans föreläsningar om ekonomisk utveckling, jordbruk, fattigdom och hälsa i Afrika, Asien och Latinamerika grundas på siffror, fakta och statistik. Ändå är hans, ofta provocerande och banbrytande, presentationer av dem underhållande och inte helt sällan humoristiska. Hans framföranden bjuder in publiken till att ifrågasätta vedertagna fakta och allmänt hållna föreställningar för att istället granska vår värld ur en kritisk synvinkel.

Den här allmänna föreläsningen kommer att hållas på engelska och arrangeras av THINK Global School. Biljetterna är gratis, men avbokningar efter den 1 oktober kommer att debiteras med en service avgift på 100 kr. För mer information och för att anmäla dig till föreläsningen, gå till http://tgsrosling.eventbrite.com/

Om THINK Global School:

THINK Global School (TGS) är ett privat, ideellt gymnasium som anser att framtidens undervisning kräver flexibilitet och rörlighet samt möjligheten för elever och studenter att kultivera en expansiv och mångfacetterad världsbild. TGS är baserad i olika städer runt om i världen och förflyttar sig varje kvartal till en ny plats. Efter fyra år kommer varje elev ha studerat och levt i 12 olika länder. TGS erbjuder en utmanande, universitetsförberedande, läroplan som lärs ut till de internationella eleverna på engelska av en välmeriterad lärarkår. För mer information gå gärna in på: www.thinkglobalschool.org

THINK Global School

12 countries in 12 trimesters