Roos & Tegnér AB

Unik händelse i svensk historia!

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2011 13:10 CET

Boken Hoppets hamn är baserad på samma grundmaterial som dokumentärfilmen, men innehåller även en mängd andra berättelser, levnadsbeskrivningar och bilder.

I boken korsas en rad livsöden och en delvis okänd historia rullas upp om hur Malmö tog emot mellan 20 000 och 30 000 överlevare som kom med de Vita bussarna och med olika fartyg. Stora delar av staden mobiliserades för att ta hand om strömmen av befriade lägerfångar. De placerades i provisoriska härbärgen, Malmö museum stängdes och flyktingarna fick sova under målningarna på konstavdelningen. För många innebar det en början till en framtid och ett helt nytt liv.

Det var en humanitär och humanistisk aktion som genomsyrade staden och omhändertagandet blev en viktig händelse i modern svensk historia.

Om förlaget:
Roos & Tegnér är bokförlaget som satsar på kvalitativ skönlitteratur med humor och underhållning som nyckelord samt högklassig facklitteratur. Besök gärna vår hemsida.